a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0553

Datum:

16-12-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van Parship GmbH, waarin onder meer het volgende wordt gezegd:
“Echte liefde laat zich niet sturen, of toch wel? Via 80 vragen vergelijkt Parship 30 persoonskenmerken met elkaar. Doe nu de psychologische Parship-test. Met Parship en RTL Liefde vindt je de partner die echt bij je past! Schrijf je nu gratis in via RTL Liefde.nl”.

De klacht

Het inschrijven is gratis maar als je de resultaten van de psychologische test wilt inzien moet je daarvoor betalen en als je contact wilt zoeken met de geanonimiseerde profielen van mensen die bij je passen, moet je je aanmelden voor een betaald lidmaatschap. Dit blijkt niet uit de uiting.
Voorts blijkt uit de reclame niet dat deze afkomstig is van een commercieel datingbureau. Op grond van het bovenstaande acht klaagster de uiting in strijd met artikel 8 van de Nederlandse Reclame Code.

Het verweer

Adverteerder biedt een gratis lidmaatschap dat onder meer recht geeft op een Parship-persoonlijkheidstest, op opname van het persoonlijkheidsprofiel in de database en op een overzicht van geanonimiseerde persoonlijkheidsprofielen. Wil men daadwerkelijk contact leggen dan moet men zich voor een premiumlidmaatschap aanmelden.
De inschrijving is gratis. Uit de uiting kan niet worden opgemaakt dat men voor het leggen van contact met andere gebruikers niets zou hoeven te betalen.
Uit het feit dat adverteerder reclame maakt op RTL4 blijkt dat adverteerder een commercieel datingbureau is. Een televisiereclame biedt niet de mogelijkheid uiteen te zetten wat de verschillende lidmaatschappen bieden. Dit blijkt wel uit adverteerders website. Van onjuiste of onduidelijke informatie is geen sprake.

Mondelinge behandeling

Namens adverteerder wordt een nadere toelichting gegeven.

Het oordeel van de Commissie

De inschrijving bij adverteerder, die -aldus de uiting- gratis is, biedt een geïnteresseerde de mogelijkheid om onder meer een eigen profiel aan te laten maken, om met geanonimiseerde profielen kennis te maken en om contactverzoeken te ontvangen. Adverteerder biedt de ingeschrevenen op deze wijze de mogelijkheid om de markt te verkennen in die zin dat men op adverteerders website kan zien of en zo ja hoeveel potentiële partners er bij adverteerder zijn ingeschreven. Een foto en persoonsgegevens, waardoor men in staat is werkelijk met een potentiële partner contact op te nemen, krijgt men pas als men zich aanmeldt voor een betaald lidmaatschap.
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie het niet misleidend te spreken van gratis inschrijving. De gemiddelde consument zal niet verwachten dat gratis inschrijving inhoudt dat men in de gelegenheid wordt gesteld om daadwerkelijk in contact te komen met potentiële partners.
Voorts acht de Commissie voldoende duidelijk dat de uiting afkomstig is van een contactbemiddelingsbureau, gelet op de aard van het aangeprezen product.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken