a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2021/00462

Datum:

17-11-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een flyer met de titel: “Blokker prijzenstorm”. Op de voorkant van de flyer staat, voor zover hier relevant, de volgende tekst:

“Gratis kans op 15.000.- en vele andere mooie prijzen!”
“Zo doe je mee:
1     Kras je unieke WIN-code  […]
2     Activeer je code op blokker.nl/win of bel gratis 0800-1993.
3     Je maakt nu GRATIS kans op 15.000.- en vele andere mooie prijzen.”

Op de achterkant van de flyer staat, voor zover hier relevant, de volgende tekst:

“Gratis kans op vele mooie prijzen!
[…..]
In een kleiner lettertype:
“Deelname aan deze actie is gratis en vrijblijvend. Deze actie loopt tot en met zondag 31 oktober 2021. Per huishouden kun je maximaal 3 keer deelnemen. Kijk voor de volledige actievoorwaarden op blokker.nl/win. Indien je belt naar 0800-1993 zal tijdens het gesprek worden gevraagd of een aanbod tot meespelen met de Postcode Loterij of VriendenLoterij mag worden gedaan. Meespelen is niet verplicht voor deelname aan deze actie.”

Onderaan de flyer staan op de voor- en op de achterkant de logo’s van Blokker en van Nationale Postcode Loterij naast elkaar afgebeeld.

 

De klacht

De flyer wekt de indruk dat het om een actie van Blokker gaat, alleen een klein logo doet een link vermoeden met de Nationale Postcode Loterij. Vervolgens staat nog in een klein lettertype op de achterkant van de flyer dat bij telefonisch contact gevraagd wordt om mee te spelen met NPL. Klager vindt dit zeer misleidend en volgens hem is hierdoor sprake van verkapte reclame voor NPL. In de flyer wordt niet duidelijk beschreven dat naast de actie van Blokker ook een “verplichte gang” naar de website van NPL zit (er is geen optie om dit over te slaan). Het is zeer verwarrend en zeker voor mensen die niet goed kunnen omgaan met computers en daardoor gewoon maar data invullen en daarmee hun gegevens verstrekken aan NPL, zonder dit te weten of te willen, aldus klager. Er is geen sprake van open en transparante communicatie en het is niet duidelijk dat zowel Blokker als de Nationale Postcode Loterij de actie voeren.

 

Het verweer namens Blokker

Blokker kan zich niet vinden in de klacht. Onderaan de flyer staan, op zowel de voor- als op de achterkant, de logo’s van Blokker en NPL naast elkaar en even groot. Ook op de online pagina is dit het geval. Het prijzenpakket, zoals weergegeven op de flyer en de website, bevat onmiskenbaar prijzen van zowel Blokker als NPL. Zo bevat het prijzenpakket de bekende fiets van NPL, welke ook als zodanig wordt benoemd (“Postcode Loterij fiets”), en ook diverse Blokker prijzen. Op de achterkant van de flyer staat expliciet dat de klant bij het bellen naar het gratis nummer zal worden gevraagd of een aanbod tot meespelen met NPL mag worden gedaan. De flyer verwijst naar de online actiepagina waarop de actievoorwaarden zijn te raadplegen. Uit de actievoorwaarden blijkt ook dat het hier een samenwerking tussen Blokker en NPL betreft. Voor de gemiddelde consument is het voldoende duidelijk dat het om een gezamenlijke actie van Blokker en NPL gaat.

Voor zover de klacht erop ziet dat vooral klanten die minder goed zijn met computers zich gedwongen kunnen voelen om op de online actiepagina gegevens achter te laten voor NPL, kan Blokker zich hier niet in vinden. Voor het meespelen met de actie en voor de uitvoering van de actie zijn vanzelfsprekend (persoons)gegevens van de deelnemers nodig, zodat met de prijswinnaars contact kan worden opgenomen en de prijzen kunnen worden toegestuurd. Op zowel de flyer als op de online actiepagina staat expliciet dat meespelen met NPL niet verplicht is voor deelname aan deze actie en dat deelname aan de actie bovendien gratis en vrijblijvend is. Op de actiepagina staat dat het in te vullen telefoonnummer (voor het ontvangen van een eenmalig aanbod van NPL) optioneel is. Bovendien mag van de gemiddelde consument worden verwacht dat deze vertrouwd is met de computer. Voor de gemiddelde consument zal duidelijk zijn dat er (persoons)gegevens moeten worden verstrekt voor uitvoering van de actie; maar dat deelname aan de actie vrijblijvend is en meespelen met NPL niet verplicht. De gemiddelde consument zal ook begrijpen dat het als optioneel aangemerkte veld (voor het ontvangen van een vrijblijvend aanbod van NPL) niet verplicht is. Van ongemerkte verstrekking van gegevens aan NPL is ook geen sprake nu voor de gemiddelde consument duidelijk is dat het een gezamenlijke actie betreft.

 

Het verweer namens NPL

Het is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat het om een gezamenlijke actie gaat. Zowel op de voor- als op de achterkant van de flyer staan de logo’s van Blokker en NPL naast elkaar en even groot. Ook staat op de achterkant van de flyer, onderaan, bij de uitleg dat indien de deelnemer zich telefonisch zal aanmelden hij/zij de vraag krijgt of NPL een aanbod tot deelname mag doen. De deelnemer zal dus eerst een vraag ontvangen of een aanbod gedaan mag worden. Deelname aan NPL is niet verplicht. Uit het prijzenpakket blijkt ook dat het een gezamenlijke actie betreft (de welbekende ‘Postcode Loterij fiets’ staat afgebeeld).

NPL merkt op dat meedoen aan de actie daadwerkelijk gratis en vrijblijvend is. Deelname aan de loterij is niet verplicht. Zodra je meedoet aan de actie is het echter wel nodig enkele gegevens in te vullen. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor het uitvoeren van de actie. De gemiddelde consument weet dat het invullen van persoonsgegevens inherent is aan het meedoen aan een winactie. Voor de gemiddelde consument zal duidelijk zijn dat de actie gratis en vrijblijvend is en dat meespelen met NPL niet verplicht is voor deelname aan de actie. Dit staat duidelijk op de flyer en op de actiewebsite. Nu voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk is dat het om een gezamenlijke actie van Blokker en NPL gaat en het invullen van gegevens inherent is aan deelname aan een winactie, is van het ongemerkt verstrekken van gegevens (aan NPL) geen sprake.

 

Het oordeel van de voorzitter

1.         De voorzitter begrijpt de klacht aldus dat volgens klager met de bestreden flyer de indruk wordt gewekt dat sprake is van een actie van Blokker, terwijl niet duidelijk is dat ook de Nationale Postcode Loterij betrokken is bij deze actie. Ook vindt klager het misleidend dat niet aan de actie kan worden deelgenomen zonder persoonlijke gegevens in te vullen voor NPL.

2.         Bij de vraag of een reclame-uiting misleidend is, dient te worden uitgegaan van de totale uiting. De bestreden uiting betreft een flyer met een voor- en een achterkant. Naar het oordeel van de voorzitter blijkt door de afbeelding van het logo van Blokker en het logo van NPL op zowel de voor- als op de achterkant van de flyer, de prijs van de ‘Postcode Loterij fiets’ en de verwijzing naar NPL in de actievoorwaarden, voldoende duidelijk dat bij de ‘Blokker prijzenstorm actie’ sprake is van (een zekere) samenwerking met NPL. De gemiddelde consument zal dit naar het oordeel van de voorzitter ook zo opvatten, waardoor dit onderdeel van de klacht geen doel treft.

3.         Voorts hebben verweerders naar het oordeel van de voorzitter voldoende aannemelijk gemaakt dat de gegevens die de consument – naast het invullen van de wincode – op de speciale website dient in te vullen noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de actie en dat het om deel te nemen aan deze actie niet verplicht is om mee te spelen met NPL. Op de achterkant van de flyer, alsmede uit de door verweerders overgelegde schermafdrukken van de speciale website, staat immers dat deelname aan de actie gratis en vrijblijvend is en dat meespelen met NPL niet verplicht is voor deelname aan deze actie. Naar het oordeel van de voorzitter is van een “verplichte gang” naar NPL, zoals klager suggereert, derhalve geen sprake.

4.         Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken