a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2016/00832

Datum:

22-12-2016

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

Het betreft een op 25 september 2016 aan klager verzonden e-mail met als onderwerp: “Uw verzendbevestiging”. In de e-mail bevestigt Nespresso dat de door klager geplaatste bestelling wordt verzonden. De e-mail bevat in verband daarmee gegevens om de bestelling te volgen. Daarbij wordt verwezen naar de website van DHL. Onder deze gegevens staan twee vlakken met daaronder de link “Een uniek recycleprogramma voor capsules” respectievelijk de link “Ontdek onze Lungo Grand Cru koffies”.

De klacht

Bij zijn inschrijving heeft klager, eerst in de winkel en vervolgens bij de eerste aanmelding, meegedeeld dat hij geen reclame van Nespresso wenst te ontvangen. Ondanks pogingen de reclame tegen te houden blijft hij reclame ontvangen, waaronder de e-mail van 25 september 2016. De e-mail is in strijd met de Code reclame via e-mail 2012 (hierna: Code e-mail), omdat Nespresso niet het recht van verzet respecteert.

Het verweer

Dit wordt als volgt samengevat. De bestreden e-mail is aan klager verzonden ter bevestiging van een bestelling. De e-mail bevat louter feitelijke informatie omtrent de bevestiging van een order en praktische informatie over de aankoop die klager heeft gedaan. Er wordt vanzelfsprekend verwezen naar het feit dat de gebruikte capsules kunnen worden gerecycleerd en naar de manier waarop de klant deze aan Nespresso kan bezorgen. De e-mail betreft een orderbevestiging die Nespresso op grond van artikel 6:230v lid 7 BW verplicht is te verzenden. De Reclame Code Commissie is daarnaast niet bevoegd om te oordelen over het verstrekken van de persoonsgegevens aan DHL. Voor de goede orde stelt Nespresso dat deze verstrekking rechtmatig en noodzakelijk was. De persoonsgegevens van klager zijn niet aan een derde verstrekt voor publicitaire doeleinden.

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht is gericht tegen de ontvangst van een e-mail waarin Nespresso meedeelt dat de door klager geplaatste bestelling wordt verzonden. De e-mail bevat verder zakelijke gegevens om klager in staat te stellen de bestelling te traceren en te volgen. De e-mail houdt derhalve verband met een transactie, is daar het directe gevolg van, en dient ertoe klager te informeren over de uitvoering daarvan. Een dergelijk bericht valt buiten de reikwijdte van de Code e-mail indien daarin niet tevens afzonderlijk goederen, diensten of denkbeelden worden aangeprezen of diensten worden gevraagd. Deze situatie doet zich hier voor. De e-mail bevat geen mededelingen die het kader van bestel- en bezorginformatie te buiten gaan. Dit geldt ook voor zover Nespresso melding maakt van een recycle programma en meedeelt dat men een bepaald soort koffie kan “ontdekken”. Ook deze mededelingen houden onmiskenbaar verband met de bestelling van koffiecapsules door klager en bevatten geen specifieke aanprijzingen waardoor de uiting als reclame via e-mail zou dienen te worden aangemerkt.

2)  Nu op grond van het voorgaande geen sprake is van reclame via e-mail, kan ook niet worden beoordeeld of Nespresso in het kader van die e-mail ten onrechte bepaalde gegevens van klager aan DHL heeft verstrekt, zoals klager stelt in dossier 2016/00829. Derhalve wordt beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken