a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2011/00791

Datum:

24-10-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de verpakking van ‘Vitalu crackers’ met ‘Noten & Zaden’, waarop onder meer staat:

“Probeer Gratis! Kijk snel op de achterkant van dit pak”.

 

Op de achterzijde van de verpakking staat onder meer:

 

“Probeer Gratis!

  • 1.    Kijk aan de binnenzijde van deze verpakking voor de unieke code

  • 2.    Ga naar www.vitalu.nl

  • 3.    Voer hier je unieke code en gegevens in

  • 4.    Het aankoopbedrag wordt op je bankrekening gestort

*Terug te storten bedrag is de gemiddelde winkelprijs van € 1,69. Deze actie loopt tot en met einde houdbaarheidsdatum. Kijk voor de actievoorwaarden op www.vitalu.nl”.

 

De klacht

 

De klacht luidt, samengevat, als volgt.

 

Nadat op de website de ‘unieke code’ is ingevuld, moet de koper een aantal persoonlijke gegevens invullen, waardoor het bedrijf op de hoogte wordt gebracht van een aantal persoonlijke gegevens (zoals geboortedatum, geslacht, telefoonnummer) die niet nodig zijn voor de vergoeding van het aankoopbedrag. Aldus is in feite sprake van een vorm van enquête waarbij beloofd wordt dat de koper het (gemiddelde) aankoopbedrag vergoed krijgt. Vervolgens dient de koper zich akkoord te verklaren met de actievoorwaarden, waarna op de volgende webpagina een zogenaamde zoekvraag moet worden beantwoord. Binnen twee minuten dient een ontbrekend woord te worden gezocht in een rijtje ingrediënten dat op de verpakking staat. Indien dat niet lukt binnen de gestelde tijd, wordt de deelname afgebroken met de mededeling dat de tijd om is en dat de koper niet meer kan meedoen aan de actie. Teruggaan en opnieuw beginnen blijkt vervolgens niet mogelijk.

 

Klager is van mening dat sprake is van misleidende reclame, omdat volgens hem sprake is van marktonderzoek onder valse beloften.

 

Het verweer

 

De klacht wordt gemotiveerd en onderbouwd aan de hand van verschillende bijlagen weersproken.

 

Samengevat voert adverteerder het volgende aan.

 

Alle verplicht in te vullen (persoons)gegevens zijn noodzakelijk voor de afwikkeling van de actie zelf en ter controle van de actievoorwaarden. Uitsluitend indien de consument op de website de mogelijkheid aanvinkt om nieuws te ontvangen, zullen zijn gegevens ook voor dat doel worden gebruikt. De gegevens worden niet langer bewaard dan nodig voor de voornoemde doeleinden. De verwerking van de persoonsgegevens is aangemeld bij het College bescherming persoonsgegevens.

 

Met betrekking tot de vraag die wordt gesteld, voert adverteerder aan dat geen sprake is van een strikvraag of een marktonderzoek. De vraag wordt uitsluitend gesteld als extra controle, om fraude te voorkomen. Van tevoren wordt de consument op de hoogte gebracht dat er een controlevraag zal worden gesteld waarvoor hij de actieverpakking bij de hand dient te houden. De vraag is, indien men de verpakking daadwerkelijk bij de hand heeft, eenvoudig te beantwoorden.

 

Indien de genoemde voorwaarden van de actie worden nageleefd, de gegevens worden ingevuld en de vraag binnen de tijdslimiet wordt beantwoord, wordt het aankoopbedrag binnen twee weken teruggestort.

 

Adverteerder verzoekt de Commissie om de klacht af te wijzen.

 

De mondelinge behandeling

 

A. Coenegrachts voornoemd licht het standpunt van adverteerder nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie is van oordeel dat adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de verplicht in te vullen persoonsgegevens uitsluitend worden gebruikt in het kader van de bewuste actie en dat deze gegevens nadien worden gewist.

Met betrekking tot de gestelde vraag, acht de Commissie het niet onbegrijpelijk dat ter voorkoming van fraude een dergelijke controle wordt uitgevoerd. Voorts acht de Commissie, gelet op het type vraag dat wordt gesteld en gelet op het feit dat men van tevoren op de hoogte wordt gebracht dat een vraag over de verpakking zal worden gesteld, de gemiddelde consument voldoende in staat om de vraag binnen de gestelde tijd te beantwoorden en op deze wijze het aankoopbedrag, zoals beloofd in de uiting, terug te ontvangen.

 

Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat geen sprake is van misleidende reclame en beslist zij als volgt.

 

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken