a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2024/00040/I

Datum:

22-01-2024

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial over het aanbod van Nederlandse voetbalwedstrijden op ESPN. De commercial toont feestvierende ESPN presentatoren en voetbalspelers van verschillende professionele Nederlandse voetbalclubs in het officiële clubtenue. Eén van de getoonde spelers draagt het clubtenue van de voetbalclub AZ. De shirtsponsor van deze voetbalclub is Kansino. Deze sponsoruiting is in de commercial kortstondig in beeld.

 

Samenvatting van de klacht

De ESPN commercial bevat reclame voor Kansino omdat de man met het AZ clubtenue meermaals in beeld komt. Hierdoor is de Kansino sponsoruiting op het clubtenue zichtbaar. Kansino is een aanbieder van online kansspelen en mag op grond van het verbod van 1 juli 2023 geen reclame meer maken voor online kansspelen. Doordat adverteerder het clubtenue met sponsoruiting in beeld brengt, wordt er reclame gemaakt voor online kansspelen.

 

Samenvatting van het verweer van ESPN

Kansino is al een aantal jaren de officiële shirtsponsor van AZ. Hierdoor is haar naam geheel dan wel gedeeltelijk zichtbaar zodra het clubtenue in beeld wordt gebracht. Op grond van de relevante regelgeving is shirtsponsoring aan te merken als ongerichte reclame en valt daarmee inderdaad onder het verbod van 1 juli 2023 op ongerichte reclame voor online kansspelen. Voor sponsorcontracten afgesloten vóór deze datum geldt echter een overgangstermijn. Het sponsoren van (teams van) sporters, clubs en competities en shirts en ander materiaal blijft daardoor toegestaan tot 1 juli 2025. De klacht dient zodoende te worden afgewezen.

 

Samenvatting van de reactie van Kansino

Kansino heeft geen commerciële relatie of overeenkomst met ESPN en heeft daarom geen invloed op de creatieve inhoud van de bestreden reclame-uiting.

 

Het oordeel van de voorzitter

De klacht wordt aldus opgevat dat de bestreden uiting door het tonen van de sponsorvermelding ‘Kansino’ op een voetbalshirt in strijd is met het verbod om ongerichte reclame voor kansspelen op afstand te maken als bedoeld in het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand. Uit artikel 10.1 Reclamecode Online Kansspelen (ROK) en artikel II lid 1 onder a van het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand volgt dat het verbod op ongerichte reclame voor kansspelen op afstand niet van toepassing is op sportsponsoring tot twee jaar na de inwerkingtreding van het besluit, als de sponsorovereenkomst is gesloten vóór die datum. De voorzitter begrijpt uit het verweer dat de laatste situatie zich hier voordoet. Dit heeft tot gevolg dat de bestreden uiting op het moment van het uitzenden daarvan niet in strijd met de regelgeving kan zijn door het enkele tonen van de sponsorvermelding ‘Kansino’. Overigens betwist Kansino dat zij op enige wijze was betrokken bij de uiting en het daarin tonen van de sponsorvermelding. Wat daarvan zij, op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken