a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00918

Datum:

25-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een poster in de winkel van adverteerder, waarop staat:

 

“3 = 2

3 pizza’s halen 2 pizza’s betalen”.

 

De klacht

 

De Commissie vat de klacht als volgt samen.

 

De bewuste poster hangt reeds maanden in het pizza afhaalbedrijf van adverteerder. In de winkel deelt men echter mee dat de actie is afgelopen. Voorts wordt meegedeeld dat men voor deze actie een bon nodig heeft.

 

Gelet op het voorgaande acht klager de uiting misleidend.

 

Verweer

 

Het verweer luidt, samengevat, als volgt.

 

Na intern onderzoek is gebleken dat niet alle medewerkers op de hoogte waren van de geldende reclame-acties. Nu alle reclame-acties geldig zijn voor alle klanten, is echter geen sprake van misleidende reclame.

 

De repliek en dupliek

 

Klager en adverteerder blijven bij hun standpunt en lichten dit nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

Volgens de tekst op de poster krijgt men drie pizza’s voor de prijs van twee pizza’s. Adverteerder heeft echter meegedeeld dat niet al haar medewerkers volledig van deze actie op de hoogte waren. De Commissie begrijpt hieruit dat in de winkel van adverteerder de ‘3 halen 2 betalen’ actie niet, althans niet consequent, is toegepast, hetgeen ook klager is overkomen. De Commissie is van oordeel dat adverteerder, door onder deze omstandigheid de actieposter in de winkel te hangen, onjuiste informatie heeft verstrekt over de prijs als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden acht de Commissie de bewuste reclame-uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken