a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0360

Datum:

19-09-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een huis-aan-huis folder van Trekpleister, waarin onder meer een portable dvd-speler wordt aangeboden voor de prijs van € 99,–. In de folder staat verder “Opruiming 25%, 50% of 75% kassakorting op honderden artikelen”.

De klacht

Klager ontving op maandag 7 juli 2008 de bovengenoemde folder in de bus met de aanbieding voor de dvd speler. De volgende ochtend, op dinsdag 8 juli 2008, de eerste dag waarop de advertentie geldig was, stond klager om 8.55 uur voor de deur van een filiaal van adverteerder in Rotterdam. Er waren vier wachtenden voor hem, waarvan één ook kwam voor de dvd-speler. Na opening van de winkel bleek dat er slechts één dvd speler op voorraad was. Deze was voor de wachtende vòòr hem. Klager heeft zich beklaagd bij een personeelslid. Deze verwees hem naar de afdeling klantenservice. Klager heeft daarop met zijn mobiele telefoon klantenservice gebeld. De medewerkster van klantenservice verwees hem naar een ander filiaal waar twee portable dvd-spelers in voorraad zouden zijn. Toen klager dit filiaal belde, bleek dat ook deze reeds waren uitverkocht. Klager heeft vervolgens nog een keer de afdeling klantenservice gebeld. Volgens de medewerkster van de afdeling klantenservice was het een herhalingsactie. De voorraden werden opgeruimd en dat kan betekenen dat er slechts één of twee dvd-spelers in voorraad zijn, aldus de medewerkster. Dit is echter nergens in de advertentie kenbaar gemaakt. Indien klager dit had geweten, zou hij niet om 8.55 uur bij het filiaal aanwezig zijn geweest. Klager is van mening dat sprake is van misleidende reclame en strijd met de Nederlandse Reclamecode. Klager wijst op de algemene aanbevelingen C onder h betreffende reclame voor filiaalbedrijven.

Het verweer

De onderhavige reclame voor de portable dvd-speler was onderdeel van een opruimingsactie. In de folder is op iedere bladzijde vermeld dat sprake is van een opruiming, waarbij kortingen tot 75% worden gegeven. Dat bij een opruiming het aantal producten per winkel niet maximaal is, moge duidelijk zijn. Het gaat immers om een opruiming, namelijk de verkoop van restanten. Alles wat nog op voorraad was in de winkel werd met hoge kortingen aangeboden. De nog aanwezige voorraad van portable dvd-spelers behoorde hier ook toe. Naar de mening van adverteerder is geen sprake van misleidende reclame. Duidelijk is gecommuniceerd dat het een opruiming betrof.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie overweegt dat adverteerder voor zijn aanbod gebruik maakt van meer verkooppunten en dat gebleken is dat de onderhavige advertentie geldt voor alle verkooppunten. Volgens de algemene aanbeveling van de Commissie met betrekking tot “reclame voor filiaalbedrijven” beveelt de Commissie ondernemingen die voor hun aanbod van goederen gebruik maken van meer verkooppunten aan om zodanige maatregelen te nemen dat de goederen onverkort in al deze verkooppunten tegen dezelfde voorwaarden worden aangeboden c.q. geleverd, behoudens in geval van specifieke en genoemde uitzonderingen.

De Commissie is gelet hierop van oordeel dat, indien een adverteerder een bijzonder aanbod doet, er een, in verhouding tot het aanbod, redelijke voorraad goederen per verkooppunt dient te zijn, dan wel dat de adverteerder in de advertentie dient te wijzen op de (zeer) beperkte verkrijgbaarheid van de goederen. Naar klager onbetwist heeft gesteld was in het eerste door hem direct na aanvang van de actie om openingstijd bezochte filiaal slechts één dvd-speler aanwezig, terwijl uit telefonisch contact bleek dat ook in een ander filiaal slechts twee dvd-spelers aanwezig waren geweest. Deze waren reeds uitverkocht, zodat klager korte tijd na aanvang van de actie geen gebruik meer kon maken van het aanbod. Het verweer van adverteerder dat uit het feit dat vermeld is dat sprake was van “Opruiming 25%, 50% of 75% kassakorting op honderden artikelen” duidelijk moge zijn dat het aantal producten per winkel niet maximaal is, slaagt niet. De Commissie is van mening dat de gemiddelde consument uit deze zinsnede niet zal afleiden dat sprake is van een (zeer) beperkte beschikbaarheid van de aangeboden goederen, in casu de onderhavige dvd-speler.

Gezien het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de algemene aanbeveling inzake reclame voor filiaalbedrijven en dientengevolge misleidend in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken