De bestreden reclame-uiting
Het betreft het aanbod van een 3-pak Nivea deorollers van € 11,07 voor € 5,-, in een folder van Trekpleister “geldig van dinsdag 16 t/m zondag 21 augustus 2011”.
De klacht
Klager, die op 16 augustus 2011 het filiaal te Kampen bezocht, en wel bij opening van de zaak om 9.00 uur en als eerste klant, vernam daar dat het bewuste artikel niet aanwezig was en ook niet zou komen.
Klager vindt de uiting misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.
De actie gold voor de weken 32 en 33 (9 tot 21 augustus). Blijkens evaluatie van eerdere jaren wordt in de eerste week 60% verkocht en in de tweede week 40%.
Na week 1 van de onderhavige actie was nog geen 60% van de Nivea multipakken verkocht en zag men geen reden tot bijsturing.
Het filiaal te Kampen had op 16 augustus 2011 echter geen voorraad meer; het artikel was hier snel uitverkocht. De procedure is dat dit aan het hoofdkantoor wordt gemeld, waarna alternatieven kunnen worden aangeboden. Dit is echter om een onbekende reden niet gebeurd.
De repliek
Klager handhaaft zijn klacht.
Uit de uiting blijkt niet dat de actie al een week liep. Klager begrijpt dat in de uiting kan staan “vanaf”, terwijl de actie al één of meer weken kan lopen.
De dupliek
Adverteerder realiseert zich dat de voorraad in het filiaal te Kampen niet al in de tweede week op had dienen te zijn.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder erkent dat er op 16 augustus 2011, de eerste dag van de periode waarin de bewuste folder geldig was, bij opening van het filiaal van Trekpleister te Kampen, aldaar al geen voorraad meer was van het in die folder aangeboden 3-pak Nivea deorollers. In zoverre acht de Commissie de folder misleidend als bedoeld in artikel 8.5 in verbinding met bijlage 1 onder 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Overigens heeft de Commissie kennis genomen van het verweer dat de afdeling klantenservice van adverteerder zal uitzoeken waarom aan klager -kort gezegd- geen alternatief is geboden.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.