a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2011/01193

Datum:

13-02-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een folder van Trekpleister waarin een Burberry mini geschenkset wordt aangeboden voor € 15,- in plaats van € 33,95. Bij een foto van de geschenkset staat:

“Bevat onder andere een eau de parfum Lanvin Rumeur 5 ml, London 4.5 ml en Weekend 4.5 ml.”.

 

 

De klacht

 

Door de foto en de woorden “onder andere” wordt gesuggereerd dat de set uit 6 flesjes bestaat. In werkelijkheid blijkt het om 3 flesjes te gaan, waarbij de flesjes uit de doosjes zijn gehaald.  

 

Het verweer

 

De woorden “onder andere” hadden niet moeten worden vermeld.

Dit neemt niet weg dat de geschenkset duidelijk de flesjes en de verpakkingen laat zien, waarbij duidelijk is dat de flesjes en de verpakkingen bij elkaar horen. Gelet hierop en nu 6 flesjes eau de parfum van een A merk als Burberry voor € 15,- wel erg goedkoop zijn, had een gemiddeld geïnformeerde consument bij het zien van de uiting kunnen weten c.q. behoren te weten dat het om 3 flesjes ging.  

Van misleiding is geen sprake.

 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Door de woorden “Bevat onder andere” in combinatie met de foto van een verpakking met daarin 3 flesjes en 3 doosjes, waarbij niet voldoende duidelijk is dat die doosjes leeg zijn, is de bestreden uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De stelling bij verweer, dat een prijs van € 15,- wel erg laag is voor 6 flesjes eau de parfum van het merk Burberry, leidt niet tot een ander oordeel. Dit verweer neemt de onduidelijkheid van de uiting naar het oordeel van de Commissie niet weg.     

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken