De bestreden reclame-uiting
Het betreft de reclame in een folder van Trekpleister voor de actie van een gratis luisterboek op CD bij aankoop van twee actieproducten, met “keuze uit het hele assortiment van Andrélon, Axe, Dove, Rexona, Vaseline en Zwitsal (…). Alle combinaties mogelijk”.
Onder deze kop staan verschillende producten van de genoemde merken in groepjes afgebeeld, met bij elke afbeelding in kleine letters de tekst “bijvoorbeeld [naam product]” en in een groter lettertype een prijs.
De klacht
In de advertentie is onder de kop “keuze uit het hele assortiment” onder andere een groepje Zwitsal producten afgebeeld met daarbij de mededeling ”bijvoorbeeld wascrème 2.69”. Klager verkeerde in de veronderstelling dat het afgebeelde Zwitsal parfum eveneens € 2,69 kostte. Bij de kassa bleek echter dat het parfum veel duurder was.
Het verweer
In de advertentie zijn verschillende Zwitsal producten te zien, waaronder parfum, zinkzalf en wascrème. Daarbij staat duidelijk “bijvoorbeeld wascrème 200 ml € 2,69”, op grond waarvan de gemiddeld geïnformeerde consument had kunnen en moeten weten dat de genoemde prijs niet voor het parfum geldt. Door de combinatie van de actie – een gratis luisterboek op CD bij aankoop van twee actieproducten – met de afbeelding van verschillende actieproducten en het noemen van een voorbeeld bij alle afbeeldingen, had het voor klager duidelijk moeten zijn dat de vermelde prijs van € 2,69 van toepassing is op de wascrème en niet op het parfum.
Het oordeel van de Commissie
In het kader van de actie van een gratis luisterboek op CD bij aankoop van twee actieproducten zijn in de uiting verschillende actieproducten te zien, waarbij telkens van één van de bij elkaar getoonde producten de prijs wordt genoemd. De Commissie is echter van oordeel dat door het bij elkaar afbeelden van enkele producten van één merk, in het onderhavige geval Zwitsal, en de in kleine letters afgedrukte tekst “bijvoorbeeld wascrème 200 ml”bij de sterk de aandacht trekkende prijsvermelding van € 2,69, onvoldoende duidelijk is dat de genoemde prijs alleen betrekking heeft op het als voorbeeld genoemde product. Daarbij is van belang dat uit het gebruik van het woord “bijvoorbeeld” niet zonder meer volgt dat de prijs van
€ 2,69 niet voor de andere afgebeelde Zwitsal producten geldt.
De Commissie is op grond van het voorgaande van oordeel dat adverteerder in de bestreden uiting geen duidelijke informatie heeft verstrekt over de prijs als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
De Commissie acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.