a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Dossiernr:

2015/01125

Datum:

08-12-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft het aanbod van het product “Philips Bluetooth microsysteem BTM1360” in een reclamefolder van Trekpleister. Als prijs is vermeld:

“145.-

 39.99” en gesproken wordt over “megadeal”.

Links bovenin de uiting staat: “óók via trekpleister.nl”.

 

De klacht

De klacht kan als volgt worden samengevat.

Het aanbod van dit microsysteem stond in de folder, geldig van 20 tot en met 25 oktober 2015. Klager ging op 20 oktober 2015 vóór openingstijd naar Trekpleister, teneinde de eerste klant te zijn. Een medewerkster van de winkel deelde klager gegeneerd mee dat het product helaas al was uitverkocht, ook al moest de verkoop nog starten.

Op 18 oktober 2015 had klager al op trekpleister.nl gekeken. Daar stond bij het betreffende product: “uitverkocht”, terwijl de aanbieding op 20 oktober 2015 nog moest ingaan.

Het komt klager voor dat Trekpleister hem en vele anderen heeft “belazerd”.

 

Het verweer

Adverteerder betreurt het dat klager geen gebruik heeft kunnen maken van de megadeal. Het betreffende artikel was succesvol en was binnen zeer korte tijd uitverkocht. Er bestond wel degelijk een voorraad van het product. De verdeling was als volgt: er zijn 600 stuks over 182 filialen verdeeld, dat wil zeggen dat er gemiddeld 3 stuks per winkel waren. Het product kon ook online worden besteld. Hiervoor waren 50 stuks gereserveerd.

Het product “Philips Bluetooth microsysteem BTM1360” is geen regulier product binnen het assortiment van Trekpleister; het gaat om een eenmalige actie. Het had op de weg van adverteerder gelegen om bij de actie te vermelden dat het product mogelijk snel zou kunnen zijn uitverkocht c.q. “OP=OP”. Bij toekomstige acties zal er op worden toegezien dat de communicatie wat dit betreft adequaat verloopt.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt uit het verweer dat van het aangeboden product 600 stuks over 182 filialen zijn verdeeld, dat wil zeggen gemiddeld 3 stuks per winkel, en dat voor online bestellingen 50 stuks waren gereserveerd. Adverteerder heeft niet weersproken dat het product in de vestiging van Trekpleister, die klager op 20 oktober 2015 bij aanvang van de actie bezocht, op dat moment in het geheel niet verkrijgbaar was. Naar het oordeel van de Commissie hoefde klager er gezien de inhoud van de bestreden uiting, waarin geen enkel voorbehoud wordt gemaakt met betrekking tot de beschikbaarheid van de “megadeal”, geen rekening mee te houden dat het product bij aanvang van de actie in het door hem bezochte filiaal niet beschikbaar zou zijn.

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de beschikbaarheid van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Verder acht de Commissie de uiting in strijd met haar algemene aanbeveling onder h. “reclame voor filiaalbedrijven”.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en met de algemene aanbeveling onder h. “reclame voor filiaalbedrijven”. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken