De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamefolder van Trekpleister voor zover het betreft de aanbieding van “Gratis mondwater bij aankoop van twee tubes Sensodyne 90 ml.” met daarbij de mededeling: “alle combinaties mogelijk” en een voorbeeldcombinatie met een prijs van € 5,50.
De klacht
Anders dan in de aanbieding staat, zijn niet alle combinaties mogelijk voor € 5,50. Deze
prijs geldt alleen voor de als voorbeeld genoemde combinatie. Een combinatie van twee goedkopere varianten van de tandpasta kon niet gekocht worden voor € 5,50.
Het verweer
In de uiting staat voor welke combinaties kan worden gekozen, waarbij een voorbeeldcombinatie werd genoemd. Indien men kiest voor een andere combinatie kan de prijs verschillen. Het totaalbedrag kan bij een andere combinatie hoger of lager zijn dan € 5,50. Hoe dan ook ontvangt men een flesje mondwater ter waarde van € 4,19 gratis.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
In de advertentie wordt een voorbeeldcombinatie genoemd met de bij die combinatie behorende prijs. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat er ook andere combinaties mogelijk zijn en dat deze tot een andere – hogere of lagere – prijs kunnen leiden dan de prijs die geldt voor de voorbeeldcombinatie. Klager had zich derhalve bij zijn keuze niet gebonden hoeven te achten aan de genoemde combinatie en voorbeeldprijs. Bij een keuze voor een andere combinatie had hij, naar adverteerder eveneens voldoende aannemelijk heeft gemaakt, eveneens het gratis fles mondwater ontvangen.
Gelet op het voorgaande berust de klacht op een onjuiste interpretatie van de reclame-uiting.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.