a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2011/00176

Datum:

15-06-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de volgende aanbieding in de folder van Trekpleister:

“Trekpleister zakdoekjes en tissues.

  Keuze uit diverse varianten.

  Alle combinaties mogelijk”.

In de linkerbovenhoek staat: “ 2+1

  gratis* “.

 

De klacht

 

Klaagster wilde drie dozen zakdoekjes in de balsam-uitvoering kopen voor de in de uiting vermelde prijs van € 1,98, maar de filiaalbeheerder deelde mee dat balsamzakdoekjes duurder zijn. Klaagster moest daarom € 2,40 betalen. Gelet hierop acht klaagster de uiting onjuist.

 

Het verweer

 

In de uiting wordt een voorbeeld genoemd van aankoop van een tissuebox (2x) en zakdoekjes balsam. Deze zakdoekjes verschillen onderling van prijs. Balsam zakdoekjes zijn duurder dan ‘normale’ zakdoekjes. Onderaan in de uiting staat daarbij nog eens dat de korting wordt verrekend als 33% kassakorting.

Balsam zakdoekjes kosten normaal € 1,19 per box, zodat drie dozen € 3,57 kosten. In het kader van de actie wordt 33% kassakorting gegeven, zodat drie dozen nu € 2,39 kosten.

De uiting is duidelijk en derhalve niet misleidend.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Door de opvallende vermelding “2 + 1 gratis” in de linkerbovenhoek van de uiting wordt de indruk gewekt dat drie van de in de uiting afgebeelde, naar eigen keuze uit te zoeken, Trekpleister producten, te weten een pak zakdoekjes, een box tissues en een box “balsam”, in het kader van de actie verkrijgbaar zijn voor de prijs van twee en wel voor de nagenoeg even opvallend, rechts onder in de uiting vermelde prijs van € 1,98. Deze indruk wordt versterkt door de tekst boven de actieprijs van € 1,98 die luidt: “Bijvoorbeeld: tissuebox 2 x 200 stuks en zakdoekjes Balsam”.

Aangezien de drie in de uiting afgebeelde producten niet allemaal even duur zijn, blijkt dat echter niet het geval te zijn. Adverteerder beroept zich op de linksonder in de uiting staande tekst “* korting wordt verrekend als 33% kassakorting”, waarnaar door middel van een asterisk wordt verwezen. De Commissie is echter van oordeel dat, nog afgezien van het feit dat voor deze tekst een zodanig klein lettertype is gebruikt dat deze tekst nagenoeg wegvalt bij de in het oog springende vermelding in de linkerbovenhoek, hieruit onvoldoende duidelijk blijkt dat men niet voor iedere willekeurige keuze uit de afgebeelde drie producten € 1,98 verschuldigd is. Het bedrag van € 1,98 geldt slechts in het geval dat men uit de actieproducten dezelfde keuze maakt als die welke door adverteerder, bij wijze van voorbeeld, in de uiting is weergegeven.

 

Blijkens het vorenstaande is de bestreden uiting onduidelijk ten aanzien van het specifieke prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

                                            

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken