De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder van Trekpleister, waarin onder meer ‘Video op DVD’ wordt aangeboden.
De klacht
In de folder staat in grote letters de prijs € 9,95, met daarbij een asterisk. Uit de kleine letters blijkt dat de prijs uitsluitend geldt voor videobanden van 30 minuten. Bij banden die langer duren, wordt een meerprijs berekend.
Ondanks de asterisk bij de prijs acht klager de reclame-uiting misleidend. Klager is van mening dat het aanbod niet reëel is, nu de meeste banden minimaal 120, 180 en zelfs 240 minuten duren.
Het verweer
De klacht wordt gemotiveerd weersproken. Voor zover van belang voor deze beslissing zal in het oordeel op het verweer worden ingegaan.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie blijkt voor de gemiddelde consument uit de reclame-uiting voldoende duidelijk dat de genoemde prijs uitsluitend geldt voor videobanden met een speelduur van 30 minuten. In de advertentietekst staat duidelijk dat ‘bij video’s langer dan 30 minuten’ een ‘meerprijs’ wordt gerekend. Boven de genoemde prijs staat voorts de tekst: ‘Bijvoorbeeld, Video op DVD, speelduur per 30 minuten’. De asterisk bij de prijs verwijst naar de verwerkingskosten.
Gelet op het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie de reclame-uiting niet misleidend. Dat de meeste videobanden – naar klager stelt – een langere tijdsduur hebben, heeft, gelet op de duidelijke vermelding van de in dit verband essentiële informatie, niet tot gevolg dat de uiting misleidend is. Evenmin acht de Commissie de uiting ‘niet reëel’, nu het, naar door adverteerder gemotiveerd is gesteld en door de Commissie niet onaannemelijk wordt geacht, ook zal voorkomen dat men (oude) videobanden wenst om te zetten die minder dan dertig minuten duren.
De beslissing
Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.