a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Niet)-commerciele reclame

Dossiernr:

2019/00245

Datum:

28-05-2019

Uitspraak:

vrijblijvend advies (voorzitter)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Samenvatting van de klacht

Klager stelt dat de bewuste verkiezingskrant van 50PLUSDrenthe is gedeponeerd in zijn brievenbus, hoewel die voorzien is van een zogenaamde Nee/Ja-sticker.

 

Samenvatting van het verweer

Afzender stelt dat de verkiezingskrant geen ongeadresseerd reclamedrukwerk maar een informatiekrant is, waarin veel mensen interesse hebben.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Klager heeft onweersproken gesteld dat de bewuste verkiezingskrant is gedeponeerd in zijn brievenbus, die is voorzien van een Nee/Ja-sticker. Het betreft blijkbaar een sticker als vermeld in bijlage 1 bij de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedruk­werk (Code VOR). Ook verkiezingsfolders en verkiezingskranten vallen onder het bereik van deze code. In lijn met eerdere uitspraken van de Reclame Code Commissie ten aanzien van uitingen van politieke partijen, wordt de door klager ontvangen uiting aangemerkt als ongeadresseerd reclamedrukwerk in de zin van artikel 1.1 sub d van de Code VOR. Bij dergelijk drukwerk betreft het de  aanprijzing van denkbeelden, en niet het geven van feitelijke objectieve informatie zonder aanprijzend element. Het verweer van afzender slaagt daarom niet.

2)  Door de bezorging van de verkiezingskrant in een brievenbus met een Nee/Ja-sticker heeft afzender gehandeld in strijd met artikel 3.1 Code VOR. Ingevolge deze bepaling dienen afzenders en verspreiders alle maatregelen en voorzieningen te treffen die noodzakelijk zijn teneinde de respectering van de op bijlage 1 van de Code VOR vermelde stickers te bereiken, alsmede te zorgen voor de verdere uitvoering en naleving van de Code VOR. Door het aanbrengen van een brievenbussticker geeft de bewoner te kennen dat hij geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wenst te ontvangen, ongeacht de aard en de inhoud daarvan. Daarbij bestaan voor afzender nog steeds voldoende mogelijkheden om de folder te verspreiden. Bezorgers kunnen bijvoorbeeld aanbellen bij huizen met (uitsluitend) een brievenbussticker om te vragen of de bewoner, ondanks deze sticker, toch prijs stelt op een verkiezingskrant. Dit is onder de Code VOR toegestaan. Op grond van het voorgaande beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande heeft afzender gehandeld in strijd met het bepaalde in artikel 3.1 Code VOR. De voorzitter adviseert afzender om niet meer op een dergelijke wijze reclame te verspreiden.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken