De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding van PLUS Fruitbiscuit en mueslirepen in de PLUS folder voor week 32-2014. Naast de afbeelding van twee verschillende verpakkingen mueslirepen en een verpakking Fruitbiscuit appel staat aan de ene kant “50% korting” en aan de andere kant “PLUS Fruitbiscuit of mueslireep
Pak à 220 gram of doos à 6 stuks
Per stuk
Bijv. Fruitbiscuit appel
1.39 0.69
De klacht
Klager heeft vier doosjes mueslirepen gekocht, in de veronderstelling dat de originele prijs
€ 1,39 per doosje was. Uit de kassabon bleek echter dat de originele prijs € 1,67 is. Nu dit niet uit de uiting blijkt, is de uiting misleidend.
Het verweer
De in de uiting genoemde prijs van € 1,39 heeft betrekking op de actieverkoopprijs van het rekenvoorbeeld: “Bijv. Fruitbiscuit appel 1,39 0,69” en dient puur ter illustratie. Uit ervaring weet adverteerder dat klanten het lastig vinden om in te schatten hoeveel korting 50% is. Daarom wordt een rekenvoorbeeld in de weekfolder gezet, die over één van de afgebeelde varianten gaat en dient als indicatie voor de gegeven korting. Het kan voorkomen dat verschillende producten binnen de aanbieding een andere reguliere prijs hebben waarover de 50% korting wordt berekend. Hierdoor zal de aanbiedingsprijs van die producten iets afwijken van het rekenvoorbeeld.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
Gebleken is dat de folderaanbieding inhoudt dat PLUS Fruitbiscuit en mueslirepen met 50% korting worden aangeboden. Uit de uiting blijkt echter niet voldoende duidelijk dat de vermelde doorgestreepte prijs van € 1,39 en de aanbiedingsprijs van € 0,69 niet voor alle afgebeelde mueslirepen en fruitbiscuit gelden, maar een rekenvoorbeeld betreffen dat alleen geldt voor Fruitbiscuit appel. De mededeling “Bijv. Fruitbiscuit appel” verschaft op dit punt niet de gewenste duidelijkheid, nu deze tekst ook kan worden opgevat als aanduiding van een van de soorten aangeboden producten.
Gelet op het voorgaande acht de voorzitter de bestreden uiting onduidelijk ten aanzien van de prijs en het prijsvoordeel als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een derge¬lij¬ke wijze reclame te maken.