a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2015/00067A

Datum:

24-02-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial voor het product ‘Cookie Notti van Penotti’, volgens de voice-over “een heerlijke speculoosspread met een hart van cappuccino”.

Te zien is hoe een man en een vrouw in een keuken zitten te genieten van brood belegd met Cookie Notti. Als zij door het raam zien dat hun zoon thuiskomt, maken zij hun kleding en haar ‘rommelig’, schuiven de beker Cookie Notti uit het zicht en doen of zij door de thuiskomst van de zoon worden gestoord in een vrijpartij op de keukentafel. Als de zoon, geconfronteerd met dit tafereel, de keuken weer verlaat, fatsoeneren de ouders hun kleding en gaan verder met het eten van het brood met Cookie Notti.

De voice-over zegt: “Kinderen hoeven niet alles te weten. Cookie Notti, da’s puur genotti. Voor volwassenen.”

De klacht

Klaagster maakt bezwaar tegen het tijdstip van uitzending van de commercial: 17.30 uur, na Sesamstraat. De reclame voor een product voor volwassenen, waarin gedaan wordt of ouders seks hebben in de keuken als hun zoon thuiskomt, hoort niet op dit tijdstip thuis.

Het verweer

In de commercial wordt op humoristische wijze, duidelijk met een knipoog, uitgebeeld hoe ouders er werkelijk alles aan doen om Cookie Notti, een nieuw broodbeleg voor volwassenen, voor zichzelf te houden. Dit is bewust op een klungelige en nette manier gedaan, om te benadrukken dat het allemaal gespeeld is. Adverteerder betreurt het dat klaagster de commercial niet kan waarderen, maar respecteert haar mening. Het is niet de bedoeling geweest kijkers te kwetsen met deze reclame-uiting.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de televisiecommercial in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen waarop kinderen televisie (kunnen) kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan. Beoordeeld wordt of de commercial naar de huidige algemene maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat.

Daarvan is naar het oordeel van de Commissie, voornoemde terughoudendheid in acht genomen, in de onderhavige commercial geen sprake. Er wordt weliswaar tegenover de zoon in de commercial de suggestie gewekt dat sprake is van seksuele handelingen, maar er worden niet expliciet seksuele handelingen of bloot getoond. Voor de kijker is duidelijk dat sprake is van een overdreven en gespeelde situatie. Van strijd met de goede smaak en/of het fatsoen is daarom geen sprake, ook niet voor zover de commercial wordt uitgezonden op tijdstippen dat kinderen televisie kijken. De Commissie heeft er begrip voor dat niet iedereen de uiting kan waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken