a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2014/00578A

Datum:

24-09-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een reclamecampagne van Radio 538, welke campagne bestaat uit twee televisiecommercials, waarvan één 10 seconden en de ander 30 seconden duurt. In de commercials worden feestvierende jongeren getoond, waaronder zoenende jonge vrouwen en iemand die zijn middelvinger opsteekt. In de langere versie zijn onder meer fragmenten toegevoegd van jongens die op een quad rijden waarbij de jongens achterop een fakkel in de lucht houden, en van twee meisjes die zich uitkleden en in een zwembad springen. De voice-over van de korte commercial luidt: ”Deel jouw zomermomenten en win tickets voor de vetste festivals of een trip naar Ibiza.” en van langere commercial: “Dit is jouw zomer, dit is jouw moment om hard te gaan. Alles gebeurt nu, niet later, later zien we dan wel weer.”

De klacht

Met name door het in beeld brengen van het onverantwoord rijden op quads, is klaagster van mening dat de commercial aanzet tot onverantwoordelijk en gevaarlijk gedrag.

Het verweer

Radio 538 heeft tot en met 31 augustus 2014 een landelijke advertentiecampagne gevoerd met televisiecommercials met de overkoepelende boodschap “Dit is jouw zomer!”. De cam-pagne is bedoeld om de doelgroep van Radio 538 (luisteraars 20-35 jaar) op aansprekende wijze te benaderen door vertoning van voor deze doelgroep populaire en speelse (zomerse) activiteiten als het rijden op een quad, zwemmen, dansen, feesten, uitgaan etc.

Het rijden op een quad staat naar de mening van adverteerder niet synoniem aan onverantwoordelijk gedrag dat de dood tot gevolg zal hebben en de in de uiting getoonde beelden zijn ook overigens niet kwetsend te achten en houden geen bedreiging in voor de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van Radio 538 is gehandhaafd.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de reclame-uitingen in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de toetsing van een reclame-uiting aan criteria als de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van die terughoudendheid oordeelt de Commissie als volgt.

In de uiting is te zien hoe jongens in het donker op quads met verlichting rijden op een niet geasfalteerd en heuvelachtig terrein dat duidelijk niet de openbare weg betreft. De jongens die achterop zitten houden een fakkel omhoog. Naar het oordeel van de Commissie is geen sprake van het in beeld brengen van duidelijk onverantwoordelijk of gevaarlijk gedrag en wordt daartoe evenmin opgeroepen. De Commissie acht de grens van wat naar huidige maatschappelijke opvattingen en in het licht van de NRC toelaatbaar moet worden geacht, dan ook niet overschreden.

De Commissie heeft er begrip voor dat de uiting door persoonlijke of andere omstandigheden niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dat leidt niet tot een ander oordeel.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken