De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders website www.waakzaamwonen.com waarop onder meer een “Marmitek Doorguard 450 set-Handsfree video intercom set met ingebouwd foto geheugen” wordt aangeboden. Boven deze aanbieding staat: “Morgen in huis. Indien voor 17u besteld ook bezorgd op zaterdag”.
Een print van de bewuste webpagina is aan deze uitspraak gehecht
De klacht
Op vrijdag 24 april 2015 om 16:27 heeft klager de bestelling geplaatst en deze vooruitbetaald om de snelle levering niet te verstoren. Desondanks is de bestelling zaterdag niet bezorgd. Toen klager adverteerder hiervan op de hoogte stelde, werd hem meegedeeld dat de besteldatum was aangepast van 24 april naar 28 april 2015.
Gelet op het vorenstaande ach klager de toezegging “morgen in huis” misleidend.
Het verweer
De order van klager kwam op 24 april om 16.30 uur binnen en had diezelfde dag verstuurd moete worden. Om nog onduidelijke reden is dat niet gebeurd, waarvoor adverteerder zijn excuses aanbiedt. Om de toezegging hard te kunnen maken is adverteerder ook afhankelijk van de post, die er wel eens een dagje langer over doet. In 95% van de gevallen worden de tijdig bestelde producten de volgende dag bezorgd. In de leveringsvoorwaarden wordt een doorlooptijd van 1-2 werkdagen gehanteerd.
Het oordeel van de voorzitter
Adverteerder heeft laten weten voor de bezorging gebruik te maken van de post er die in 95% van de gevallen adverteerders producten de volgende dag bezorgt. Gelet hierop acht de voorzitter de gewraakte mededeling, waarin geen enkel voorbehoud met betrekking tot de bezorging wordt gemaakt, te absoluut en daardoor onjuist.
Blijkens het voorgaande is in de uiting onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.