a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Bezorgdiensten

Status:

Dossiernr:

2023/00226

Datum:

14-08-2023

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Bezorgdiensten

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Samenvatting van de klacht inclusief de repliek

Klager heeft op 18 april 2023 geadresseerde reclame van afzender (Flink B.V.) ontvangen, terwijl hij sinds 2020 ingeschreven staat in het Postfilter. Blijkbaar heeft afzender het Postfilter niet geraadpleegd. Klager krijgt verder nooit dit soort reclame, wat bevestigt dat er een inschrijving is bij het Postfilter. Klager heeft geen account bij afzender en heeft daar ook nooit iets besteld. Klager heeft een printscreen toegestuurd van de ontvangen reclame en van de inschrijving in het Postfilter. De inschrijving in het Postfilter betreft alle 10 beschikbare sectoren. Als in het Postfilter wordt gekozen voor “alle post blokkeren” en vervolgens op “wijzigingen opslaan” dan is vervolgens het vinkje “alle post blokkeren” niet meer aangevinkt, terwijl de 10 beschikbare sectoren wel zijn geselecteerd. Dit bleek ook het geval toen klager een nieuwe registratie deed in het Postfilter op een niet-bestaand adres. Klager begrijpt niet wat hij nog meer had moeten doen om geen geadresseerde reclame te ontvangen nu het niet mogelijk lijkt om “alle diensten te blokkeren”.  Hij vraagt zich op grond van het voorgaande af of de site van het Postfilter goed werkt.

 
Samenvatting van het verweer

Er is onderzoek verricht naar de klacht. Klager zou geen reclame via de post hebben moeten ontvangen. Bij het versturen van Direct Mail worden de adressen die afzender heeft geselecteerd vergeleken met de adressen zoals opgenomen in het Postfilter. Hierbij worden bijna alle adressen die geregistreerd zijn in het Postfilter uit het bestand gefilterd. In een enkel geval kan dit mis gaan, bijvoorbeeld omdat de postcode en/of huisnummer en/of toevoeging tussen beide bestanden niet overeenkomen. Daarnaast wijst afzender op de mogelijkheden van het Postfilter. Klager heeft, zo blijkt uit de meegestuurde printscreen van de inschrijving in het Postfilter, de volgende sectoren geblokkeerd: auto, boeken, energie, financiën, goede doelen, esoterie, kranten, loterijen, telecom en postorder. Strikt genomen valt de dienstverlening van afzender (het bezorgen van boodschappen) niet onder de door klager geblokkeerde sectoren. Klager heeft niet gekozen voor de optie “alle post blokkeren”.

 

Het oordeel van de voorzitter 

1. Niet in geschil is dat klager, die geen klant van afzender is, zich via het Postfilter heeft afgemeld voor het ontvangen van geadresseerde reclame. In het Postfilter kunnen twee soorten afmeldingen worden gedaan. Er kan voor worden gekozen om een afmelding te doen voor het ontvangen van specifieke categorieën post door middel van een vinkje per sector, en er kan daarnaast voor worden gekozen om door middel van één vinkje alle geadresseerde reclamepost tegelijk te blokkeren.

2. Feitelijk is er geen verschil tussen een afmelding voor alle specifieke categorieën post afzonderlijk en het blokkeren van alle post tegelijk. In beide situaties geldt dat de consument geacht moet worden zich te hebben afgemeld voor elke vorm van ongeadresseerde reclame, derhalve ook voor diensten die niet specifiek in het lijstje met sectoren staan. Klager stelt overigens dat het hem niet is gelukt te registreren dat hij zich voor alle geadresseerde post tegelijk heeft afgemeld omdat het Postfilter in zijn geval uitsluitend registreerde dat hij zich voor elke sector afzonderlijk heeft afgemeld. De voorzitter acht dit verder niet relevant. Uit het bovenstaande volgt immers dat klager zich daarmee voor alle geadresseerde reclame, derhalve inclusief die van afzender, heeft afgemeld.

3. Gelet op het voorgaande heeft afzender artikel 5.2 Code voor het gebruik van Postfilter overtreden door geadresseerde post (Direct Mail) aan klager te zenden. Ingevolge deze bepaling moet, voordat een afzender/opdrachtgever een adressenbestand met niet-klanten wil gebruiken voor het verzenden van Direct Mail, altijd het Postfilter worden geraadpleegd. Het is niet toegestaan Direct Mail te versturen aan een niet-klant die is geregistreerd in het Postfilter. De voorzitter beslist daarom als volgt, waarbij rekening zal worden gehouden met het feit dat de verzending volgens afzender het gevolg is geweest van een incidentele fout.

 

De beslissing van de voorzitter

Afzender heeft gehandeld in strijd met artikel 5.2 van de Code voor het gebruik van Postfilter. De voorzitter beveelt afzender, voor zover nog nodig, aan om niet meer in strijd met dit artikel reclame te verzenden.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken