a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Status:

Dossiernr:

2023/00448

Datum:

02-01-2024

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Vertrouwen in reclame

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een banner van One Casino waarop het volgende staat:
“onecasino
Spin to win”.
Hieronder is een rad afgebeeld met daarin verschillende prijzen en daaronder de volgende tekst in een oranje vlak: “speel gratis mee!”
Onderaan de uiting staat:
“Wat kost gokken jou? Stop op tijd! 18+
Actie beschikbaar voor 24+”.

 

Samenvatting van de klacht

De reclame van One Casino is zichtbaar op andere websites om consumenten naar haar online casino te lokken. De uiting wekt de suggestie dat je ook echt gratis aan het wiel kan draaien als je er op klikt. Dit blijkt niet zo te zijn. Klager heeft op de knop in de uiting geklikt, maar er verscheen hierna geen rad in beeld en klager kon dan ook niet gratis meespelen. Klager heeft hierna contact opgenomen met de klantenservice van One Casino die hebben laten weten dat het spel willekeurig in beeld verschijnt bij klanten. Klager vindt de reclame-uiting misleidend.

 

Samenvatting van het verweer

Klager is een actief lid van One Casino. De klantenservice heeft duidelijk aan hem uitgelegd dat het kenmerk van de ‘Spin to Win’-promotie is dat een dergelijk spel niet altijd zichtbaar is. Daarbij is gewezen op de algemene voorwaarden van de promotie waarin het volgende staat: “Als ons wiel op je homepage verschijnt, wacht dan niet te lang en druk op de groene knop. Je activeert het rad waar je kans maakt op geweldige prijzen!”. Ook staat in de voorwaarden vermeld dat de “Spin to Win willekeurig wordt aangeboden aan One Casino accounthouders” en dat “er elke dag een kans is dat je het bonus wiel ontvangt”. Hierdoor is duidelijk dat de Spin to Win promotie niet altijd zichtbaar is voor een speler bij elke login, maar dat het op willekeurige basis verschijnt. Als de promotie verschijnt en een speler klikt om te spelen, is het spel voor elke speler gratis. Het betreft een betaalde advertentie van Google die van de webpagina kan worden verwijderd door eenvoudig op de knop te klikken die zich in de rechterbovenhoek van de advertentie bevindt.
 
 

De mondelinge behandeling

One Casino heeft haar standpunt nader toegelicht aan de hand van een pleitnota en vragen van de Commissie beantwoord. In het navolgende wordt voor zover nodig ingegaan op hetgeen ter zitting aan de orde is gekomen.

 

Het oordeel van de Commissie

1. In de bestreden uiting wordt de actie “Spin to win” van One Casino aangeprezen waarbij een rad met prijzen te zien is met daarbij de tekst “Speel gratis mee!”. Volgens klager is dit misleidend omdat hij na het klikken op deze advertentie geen rad te zien kreeg en dus niet gratis kon meespelen. Volgens adverteerder is de uiting niet misleidend omdat deelname aan de actie daadwerkelijk gratis is op het moment dat deze beschikbaar is. Ter zitting is toegelicht dat de actie als volgt werkt. Als op de advertentie wordt geklikt, komt men terecht op de website van One Casino. Hier dient eerst te worden ingelogd, nu dit een wettelijke verplichting betreft. Vervolgens kán het rad in beeld verschijnen. In dat geval kan direct gratis aan het rad worden gedraaid en wordt kans gemaakt op prijzen. Het is echter ook mogelijk dat er geen rad in beeld verschijnt. Dan is de actie op dat moment niet beschikbaar en kan niet worden deelgenomen.

2. In werkelijkheid komt de actie er op neer dat men kans maakt om gratis mee te spelen met “Spin to win” door op de uiting te klikken. Het feit dat niet altijd daadwerkelijk kan worden deelgenomen aan de actie blijkt niet uit de bestreden uiting. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument hier ook niet op bedacht zijn, nu in de uiting prijzen worden getoond en zonder enig voorbehoud wordt gezegd “speel gratis mee”. De consument zal er daarom op vertrouwen dat hij door op de advertentie te klikken gratis kan meespelen en is er niet op bedacht dat er nog een selectie zal plaatsen van spelers die het spel wel kunnen spelen en spelers die niet kunnen meespelen op dat moment.

3. Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat deze handelwijze het vertrouwen van consumenten in reclame schaadt. Dit acht de Commissie in strijd met het bepaalde in artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Tot slot heeft de Commissie kennis genomen van de mededeling van adverteerder dat zij reeds heeft besloten om een aanpassing van de actie in gang te zetten, waardoor iedereen daadwerkelijk (gratis) kan meespelen met het spel “Spin to win”. In deze mededeling ziet de Commissie aanleiding om een aanbeveling te doen voor zover nog nodig. De Commissie beslist als volgt.

 

De beslissing van de Commissie

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 5 NRC en beveelt adverteerder voor zover nog nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.  

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken