De bestreden reclame-uiting
Het betreft een huis-aan-huisfolder van Kruidvat waarin op een pagina met actieproducten een cirkel is afgebeeld met daarin de tekst “+Gratis verzending” en de afbeelding van een bestelauto.
Samenvatting van de klacht
In de folder staat: “Gratis verzending”. Pas op de website blijkt dat als voorwaarde voor de gratis verzending geldt dat men voor minimaal € 15,- dient te bestellen.
Samenvatting van het verweer
Bij de online bestelling ziet de consument dat er minimaal € 15,- besteed moet worden om het product gratis bezorgd te krijgen. Ook uit de website waar de actieproducten staan, blijkt hoe de gratis bestelling werkt. De consument wordt dus online over de voorwaarde geïnformeerd.
Het oordeel van de voorzitter
Niet in geschil is dat voor de “Gratis verzending” die in de bestreden folder wordt genoemd, als voorwaarde geldt dat men voor minimaal € 15,- bestelt. Deze voorwaarde had in de folder dienen te worden genoemd omdat de gemiddelde consument zonder deze informatie niet kan weten dat de actieproducten die hij online bestelt niet altijd gratis worden bezorgd. Nu deze informatie ontbreekt, is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Verder is de voorzitter van oordeel dat deze consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat adverteerder bedoelde informatie wel op haar website vermeldt, neemt de misleiding niet weg. De consument ziet deze informatie te laat, immers pas nadat hij op grond van de folder heeft besloten tot een transactie in de vorm van het plaatsen van de bestelling op de website van adverteerder.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.