a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2023/00240

Datum:

22-06-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een billboard op straat voor de winkel van Praxis in Son. Op het billboard staat onder meer de volgende tekst:
“Praxis
geldig van april 18:00 uur t/m 30 april 2023
20%
keuzekorting*
met Praxis Plus
bij besteding
vanaf €10,-“.

 

De klacht

Het billboard, dat prominent voor de winkeldeur van Praxis staat, vermeldt: 20% korting met de Praxis Plus app bij een aankoop boven de 10 euro. Klager kreeg bij de kassa in de winkel echter geen korting met het argument dat er beperkende voorwaarden van toepassing zijn op de kortingsactie. Een asterisk en kleine lettertjes, die nauwelijks zichtbaar zijn op het billboard, verwijzen naar algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden staan zelf niet op het billboard vermeld. Toch wordt door Praxis een beroep op deze voorwaarden gedaan met uitsluitingen op de korting. Volgens klager is er sprake van misleidende reclame.

 

Het verweer

Op reclameposters is het vanwege de beperkte beschikbare ruimte onmogelijk om alle toepasselijke uitzonderingen te vermelden. Om die reden wordt op het billboard verwezen naar de locatie waar de voorwaarden te vinden zijn. Het is volgens adverteerder algemeen gebruik om de kernvoorwaarden van promotionele acties in de reclame-uiting zelf te vermelden (20% korting, minimale besteding van €10,-) en naar overige uitgebreidere voorwaarden te verwijzen.

De overgelegde foto’s van klager laten enigszins beschadigde posters zien, deze foto’s tonen niet goed of de verwijzing naar de actievoorwaarden leesbaar was. Dit neemt niet weg dat klager kennis heeft kunnen nemen van de toepasselijke voorwaarden doordat achter het woord “keuzekorting” een prominente asterisk zichtbaar is. Van de gemiddelde consument mag verwacht worden dat hij zich hierdoor realiseert dat daarmee verwezen wordt naar een bijkomende tekst met daarin geformuleerde uitzonderingen. Daarnaast dient de Praxis app bij de kassa te worden gescand om gebruik te kunnen maken van de korting. De betreffende kortingsbon in de app verwijst ook naar de actievoorwaarden, waardoor klager ook via deze weg hier kennis van had kunnen nemen.

In de toepasselijke (actie)voorwaarden is vermeld dat verschillende artikelen zijn uitgesloten van de kortingsactie. Kennelijk heeft klager producten gekozen waarop de korting niet kon worden toegepast. Er is geen sprake van misleidende reclame, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Op het bestreden billboard wordt de actie “20% keuzekorting met Praxis Plus bij besteding vanaf 10,-“ aangeprezen. Adverteerder heeft niet weersproken dat deze kortingsactie niet gold voor bepaalde producten, zoals klager heeft ervaren.

2. Dat er blijkbaar belangrijke uitzonderingen op de kortingsactie zijn, betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen. Deze informatie dient duidelijk in de uiting zelf te zijn opgenomen. Nu in de uiting geen beperking van het aanbod wordt genoemd, zal de gemiddelde consument naar het oordeel van de voorzitter verwachten dat het aanbod ook daadwerkelijk op alle producten van Praxis van toepassing is (bij een minimale besteding van €10,- en gebruikmaking van de Praxis Plus app). Dit blijkt niet het geval te zijn nu bepaalde producten van de kortingsactie uitgezonderd zijn. De consument kan hier kennelijk achter komen door de (actie)voorwaarden op de website te raadplegen, waarnaar in kleine letters onderaan de uiting wordt verwezen.

3. Anders dan adverteerder lijkt te veronderstellen, is de enkele asterisk achter de tekst “keuzekorting” onvoldoende om aan te nemen dat de gemiddelde consument een ondubbelzinnig verband zal zien met de uitzondering van bepaalde producten op de actie. De voorzitter acht het aannemelijk dat de consument zal verwachten dat de asterisk verwijst naar voorwaarden onderaan de uiting. Hier staat echter alleen een algemene verwijzing naar de voorwaarden op de website van adverteerder. Dit is onvoldoende om de consument die voor de winkel staat erop attent te maken dat niet alle producten onder de actie vallen. Het verweer van adverteerder dat sprake is van een billboard waarop beperkte ruimte beschikbaar is, treft geen doel. Het gaat immers blijkens de overgelegde foto’s om een groot formaat uiting waarbij voldoende ruimte en mogelijkheden bestaan om de in dit geval essentiële informatie dat de actie niet het gehele assortiment van de Praxis omvat en welke artikelen hierop zijn uitgezonderd, al in de uiting zelf te vermelden.

4. Gelet op het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat sprake is van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken