a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2023/00360

Datum:

05-09-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame

Het gaat om een filmpje van een tafelcirkelzaag op de website www.gereedschapcentrum.nl.

 

Samenvatting van de klacht

Het filmpje op de website van adverteerder suggereert dat de tafelcirkelzaag met een 2-punts afzuiging geleverd wordt. Dit is echter niet zo. Na aanschaf van de tafelcirkelzaag bleek namelijk dat de 2-punts afzuiging, inclusief beschermkap met slang en slangaansluiting niet was meegeleverd. Er zou eerst nog een tweede pakket komen waar dit in zou zitten. Later is door adverteerder aangegeven dat er geen nalevering kwam en dat op de website staat aangegeven wat standaard wordt meegeleverd en dat klager had kunnen zien wat hij zou ontvangen.

Klager vindt dat gezien het filmpje op de website er een vermelding had moeten staan dat de 2-puntsafzuiging niet wordt meegeleverd. Er staat nu alleen een lijstje met onderdelen die wel worden geleverd, terwijl je als klant ervan uit kan gaan dat de 2-puntsafzuiging bij het onderstel hoort.

 

Samenvatting van het verweer

Er is gekeken naar de bestelling van klager. Klager heeft naar aanleiding van zijn bestelling melding gemaakt van ontbrekende items. Het gaat om items die op de productpagina niet op de lijst staan van wat er standaard wordt meegeleverd bij de tafelcirkelzaag. Ook staat in de algemene voorwaarden “alle afbeeldingen, specificatie gegevens in het aanbod zijn indicatief en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.”

De afbeeldingen en handleiding waarnaar klager verwijst zijn van de producent, die dit ook op de eigen website gebruikt. Zij gebruiken dezelfde omschrijving op de website. Ook hier wordt niet gesproken over welke items niet worden meegeleverd.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. In het bestreden filmpje is de tafelcirkelzaag te zien met een 2-puntsafzuiging. Vaststaat dat een 2-puntsafzuiging en bijbehorende onderdelen niet standaard worden meegeleverd.

2. Volgens adverteerder volgt uit de productomschrijving bij het filmpje dat de 2-puntsafzuiging en bijbehorende onderdelen niet standaard worden meegeleverd. In de productomschrijving zijn de onderdelen genoemd die worden meegeleverd en hier staat niet een 2-puntsafzuiging bij, waardoor klager kon weten dat deze accessoires  niet werden meegeleverd.

3. Het verweer van adverteerder slaagt niet. In het filmpje is de tafelcirkelzaag te zien, inclusief de tekst “met 2-puntsafzuiging voor stofarm werken”. De gemiddelde consument zal op basis van het filmpje aannemen dat de tafelcirkelzaag wordt geleverd met een 2-puntsafzuiging. Als in een reclame een product wordt aangeboden, voorzien van een afbeelding of filmpje van dat product, dan moet de afbeelding of filmpje volstrekt hetzelfde product weergeven als daadwerkelijk wordt geleverd. Het gebruik van afbeeldingen of filmpjes van producten die niet (helemaal) overeenstemmen met de specifieke kenmerken van het product dat (standaard) wordt geleverd, zonder dat dit direct duidelijk wordt gemaakt bij de afbeelding of het filmpje, brengt de consument in verwarring. In dit geval brengt de reclame de consument in verwarring over wat bij de bestelling wordt ontvangen, nu het filmpje een 2-puntsafzuiging bevat en dit ook in de tekst staat en er geen duidelijke of direct zichtbare uitzondering is opgenomen. Onder het filmpje staat bij de productomschrijving welke onderdelen mee worden geleverd en hier staat de 2-puntsafzuiging niet bij. Dit is echter onvoldoende om te kunnen spreken van een duidelijke vermelding direct bij de afbeelding over wat de consument bij de bestelling kan verwachten.

4. Gelet op het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat in de reclame voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie is verstrekt over de uitvoering van het product, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er hierdoor toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame in strijd met artikel 7 NRC.

De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken