De bestreden reclame-uiting
Het betreft een e-mail waar in de onderwerp regel staat:
“-75% Chromecast | iPhone case | AirPods | (…)”
In de e-mail zijn onder andere witte “Air Pods” afgebeeld met daaronder de tekst:
“Air Pods
Super slim en geweldig geluid
Geschikt voor Apple en Android – draadloos opladen
Van €139,99
Nu €44,95
Incl. gratis verzending”
Hieronder staat een knop “Koop nu”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat de Air Pods “extreem veel” op de Apple benaming lijkt. Ook de adviesprijs van €139,- die wordt gegeven in de e-mail is volgens klager misleidend. Wanneer je klikt op de aanbieding word je naar de site van www.dennisdeals.com doorgeleid waar het om “Ear Pods” blijkt te gaan en niet om de officiële AirPods van Apple. Klager vindt dit misleidend.
Het oordeel van de voorzitter
In onderhavige uiting staat uitdrukkelijk vermeld dat er “Air Pods” worden aangeboden. In werkelijkheid blijkt het om “Ear Pods” te gaan. De uiting wekt onmiskenbaar de verkeerde indruk dat de officiële “Apple AirPods” worden aangeboden. Nu adverteerder een product dat lijkt op een door een bepaalde fabrikant vervaardigd product op een zodanige wijze promoot dat bij de consument doelbewust de verkeerde indruk wordt gewekt dat het product inderdaad door die fabrikant is vervaardigd, is de uiting in strijd met punt 12 van Bijlage 1 bij artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Daardoor is de uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.