a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Dossiernr:

2019/00529

Datum:

19-09-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial waarin de ‘Ring Video Doorbell’ wordt aangeprezen.

De commercial toont dat met deze video deurbel zowel binnenshuis als buitenshuis op een smartphone live zichtbaar gemaakt kan worden wie er voor de deur staat en dat live met die smartphone met deze perso(o)n(en) gesproken kan worden. De voice-over zegt: “Zie, hoor en spreek met wie er ook voor de deur staat, waar je ook bent. Ervaar het gemak en het geruststellende gevoel dat een Ring video deurbel je geeft.

Kijk op ring.com of bezoek een verkooppunt.”

Aan het eind van de commercial is een afbeelding van het product en een smartphone te zien, met daarbij de tekst:

“ring Video Doorbell

www.ring.com

ring. Altijd thuis”.

 

De klacht

Klager heeft een Ring video-deurbel gekocht en kreeg daarbij een gratis proefperiode van 30 dagen voor het ‘Ring Protect Plan’-abonnement. Na die proefperiode is de deurbel volgens klager nagenoeg waardeloos geworden. Het systeem is zo traag, dat tegen de tijd dat er is aangebeld of beweging is gedetecteerd, het beeld niet meer live op de telefoon te zien is. Tijdens de proefperiode van het abonnement kon klager in dat geval de beelden nog terugkijken, maar na afloop van de proefperiode blijkt dat terugkijken niet meer mogelijk te zijn. Omdat klager – vanwege de naam “Ring Protect Plan” – meende dat het abonnement een aanvullende beveiligingsservice betreft, die hij niet nodig heeft, heeft hij het abonnement na de proefperiode niet aangeschaft, maar blijkbaar is het abonnement noodzakelijk om enig beeld te kunnen zien. Volgens klager is sprake van valse voorlichting door Ring, nu zij in de commercial de noodzaak van het abonnement niet vermeldt en deze noodzaak niet zonder meer duidelijk is.
 

Het oordeel van de Commissie

De klacht werpt de vraag op of de commercial voor de ‘Ring Video Doorbell’ misleidend is wegens het ontbreken van informatie over (de noodzaak van aanschaf van) het ‘Ring Protect Plan’- abonnement. De Commissie overweegt als volgt.

In de commercial wordt de video-deurbel in woord en beeld aangeprezen als product dat het mogelijk maakt om via een smartphone live te zien wie er voor de deur staat en live met diegene(n) te spreken. Niet is gebleken dat het noodzakelijk is een abonnement af te sluiten om van deze functies gebruik te kunnen maken. Uit het door klager overgelegde bericht van beëindiging van zijn proefabonnement leidt de Commissie af, dat het Ring Protect Plan-abonnement ziet op extra functionaliteiten naast de standaardfuncties, zoals het terugkijken, opslaan en delen van videobeelden. Deze extra mogelijkheden worden in de commercial echter niet getoond of benoemd.

Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de informatie over het ‘Ring Protect Plan’- abonnement geen essentiële informatie betreft die de consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen over de aankoop van de Ring Video Doorbell. Voor de in de commercial aangeprezen werking en mogelijkheden van het product (op een smartphone live beelden kijken en spreken) is immers geen abonnement nodig. Dat de video-deurbel bij klager wellicht niet naar tevredenheid werkt, leidt niet tot een ander oordeel, nu niet aannemelijk is dat dit aan het ontbreken van een abonnement te wijten is.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken