a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Dossiernr:

2020/00062

Datum:

12-03-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Uiting 1:
Het betreft een uiting op Google, te weten een gesponsorde advertentie voor zover daarin staat:

“Originele MacBook Pr…
€39,95
Kabelmaatje.nl
Gratis verzend..
Van Kiespro…”

“Originele MacBook…
“€39,95”
Kabelmaatje.nl
Gratis verzend..
Van Kiespro…”

Uiting 2:

Het betreft een uiting op de website van Kabelmaatje.nl, voor zover daarin staat:

“Originele MacBook Air MagSafe 2 Power Adapter 45W”
“Merk: Bulkverpakking”
“Laad jouw MacBook Air op met deze originele MagSafe 2 Power Adapter 45W. De adapter wordt geleverd in bulkverpakking en is 100% origineel.”
“€39,95”


De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager maakt bezwaar tegen de uitingen omdat het product wordt aangeprezen als de “originele MacBook Air magsafe 2” oplader. Na aankoop en bij ontvangst van het product blijkt dat het echter om een replacement model gaat. Ook op de pakbon staat “originele MacBook Air MagSafe 2 oplader 45W”. Klager voelt zich hierdoor opgelicht.  

Het oordeel van de Commissie

De klacht richt zich tegen een gesponsorde advertentie op Google en een uiting op de webpagina van Kabelmaatje.nl waarin herhaaldelijk wordt gesproken over een “originele” MacBook oplader.  

Door gebruik van de woorden “originele” en “100% origineel” zal naar het oordeel van de Commissie bij de gemiddelde consument de verwachting ontstaan dat het om een origineel product van het genoemde merk gaat. Dit is in werkelijkheid niet het geval, nu klager onweersproken heeft gesteld dat het om een merkloze oplader respectievelijk een replacement model gaat.

Daardoor is volgens de Commissie door adverteerder onjuiste informatie verstrekt ten aanzien van een van de voornaamste kenmerken van het product, te weten: de commerciële oorsprong van het product, zoals bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken