a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Dossiernr:

2020/00567

Datum:

02-12-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website sitecom.com voor zover hierop stond:
“Registreer voor 10 jaar garantie
Sitecom levert producten van hoogwaardige kwaliteit. Bij geweldige producten hoort een geweldige service. Daarom geven wij op onze producten 10 jaar garantie. Dit geldt alleen voor producten waarop dit vermeld staat op de verpakking en/of in de manual. Het enige wat je hoeft te doen, is het Sitecom product binnen 3 weken na aankoop te registreren.
Garantie claimen
Het spijt ons te horen dat er iets mis is met je product. Wij ontvangen graag jouw garantie claim zodat wij je aanvraag in behandeling kunnen nemen”

 

Samenvatting van de klacht

Klager kocht in 2011 een “16 poorts switch model LN-130v1 001” die hij heeft geregistreerd op de “10 jaar Sitecom garantie webpage”. Toen dit apparaat in juli 2020 defect raakte, heeft klager een beroep op deze garantie gedaan. Adverteerder weigerde dit omdat klager niet het aankoopbonnetje heeft geüpload. Volgens klager is de garantie “een wassen neus”.

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder geeft 10 jaar garantie op een groot deel van het assortiment dat tussen 2000 en 2017 op de markt is gebracht. Een vereiste om een garantieclaim in behandeling te nemen is het aankoopbewijs. Adverteerder geeft alle klanten die zich geregistreerd hebben en die de aankoopnota kunnen overhandigen en/of hebben opgeslagen in haar garantiesysteem het volledige aankoopbedrag terug. Wanneer een eindgebruiker een garantieclaim heeft, is het zeer ongebruikelijk dat er géén aankoopbewijs wordt gevraagd. Het is dus de verantwoordelijkheid van de koper om dit te bewaren zolang een garantietermijn loopt. Wanneer een klant een product registreert bij adverteerder, ontvangt hij een bevestigingsmail van de registratie. Hierin staat duidelijk dat het aankoopbewijs bewaard moet worden. Adverteerder legt ter onderbouwing hiervan een registratiebevestiging uit 2011 over. De garantieaanvraag van klager is afgehandeld volgens de daarvoor geldende procedures. Hij zou een volledige restitutie van het aankoopbedrag hebben gekregen indien het aankoopbewijs nog beschikbaar was. De informatie over de 10 jaar garantie is op grond van het voorgaande niet misleidend. Wel is adverteerder van mening dat zij samen met de klant naar een oplossing had kunnen zoeken voor het ontbreken van het aankoopbewijs.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Klager heeft niet betwist dat hij, indien hij een aankoopbewijs van het door hem bedoelde defecte product had kunnen overleggen, het volledige aankoopbedrag zou hebben terugontvangen. De voorzitter begrijpt de klacht daarom aldus, dat klager niet de garantie als zodanig ter discussie stelt, maar vindt dat hij bij de aankoop onjuist is geïnformeerd over de voorwaarde dat hij het aankoopbewijs diende te bewaren.

2)  Deze klacht kan niet slagen. Het moet gebruikelijk worden geacht dat men, om een beroep op een productgarantie te kunnen doen, een aankoopbewijs dient over te leggen. Voor zover de voorzitter kan constateren, wekt adverteerder op haar website niet het vertrouwen dat men zonder aankoopbewijs een beroep op de verlengde garantie kan doen. Adverteerder heeft bovendien door middel van een screenshot aangetoond dat men bij de registratie de volgende mededeling ziet:
“Bedankt voor het registreren van uw […] product. U beschikt nu over 10 jaar garantie op dit product. Verlies onderstaande code niet, deze heeft u nodig voor uw garantie.
Registratiecode: […]
Zorg dat u te allen tijde beschikt over de originele aankoopbon of een kopie hiervan. Deze dient u in geval van een garantie aanvraag, tezamen met het product en bovengenoemde code, beschikbaar te hebben.”

3)  Nu blijkens het voorgaande geen sprake is van onjuiste of onduidelijke informatie over de garantie, kan de klacht niet slagen. De voorzitter beslist daarom als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken