De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor de aansprakelijkheidsverzekering van OHRA. De commercial speelt zich af in een hotel in een wintersportgebied. Te zien is hoe een man in een rolstoel met een been in het gips door een vrouw naast een grote vaas wordt geparkeerd. Nadat de vrouw even is weggelopen, gooit een jongen de vaas expres om waarna
de man de schuld hiervan krijgt. De vrouw zegt: “Nee. Had je nog niet genoeg gebroken?”
Samenvatting van de klacht
De televisiecommercial geeft niet het juiste voorbeeld doordat de man in de rolstoel de schuld krijgt voor het omgooien van de vaas.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial wordt een ongewenste situatie uitgebeeld, te weten de situatie dat een man de schuld krijgt voor het expres omgooien van een vaas door een kind. Duidelijk is echter dat de verhaallijn slechts ertoe dient om op een humoristisch bedoelde en niet-realistische wijze een dienst van adverteerder (een aansprakelijkheidsverzekering) aan te prijzen. De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen de onderhavige wijze van humor zal waarderen, maar acht de uiting toelaatbaar. Om die reden wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.