a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2024/00009

Datum:

07-02-2024

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende uitingen:

  1. Een door bol aan klager toegezonden e-mail van 6 december 2023 met als onderwerp “Tot 50% korting** op Lucovitaal”. Hierin staat onder meer:
    “Tot 50 korting*
    op Lucovitaal.”
    Hieronder zijn twee producten van Lucovitaal afgebeeld, met de productnamen “Magnesium 400 mg citraat” en “Super Visolie Omega 3”.
    Onder deze afbeelding staat: “*op de adviesprijs”.
     
  2. Een door bol aan klager toegezonden e-mail van 15 december 2023 met als onderwerp “Laatste kans: Tot 50% korting** op Lucovitaal”. Verder is de inhoud van de uiting (voor zover voor de klacht relevant) gelijk aan de onder 1) beschreven uiting.

 

Samenvatting van de klacht

In de per e-mail toegezonden aanbieding van 6 december 2023 aan klager staat het product “Super Visolie” van Lucovitaal afgebeeld. Dit product stond vervolgens niet bij de producten die meedoen aan deze actie op de website van bol. Op 15 december 2023 ontving klager een vergelijkbare e-mail met als onderwerp “Laatste kans: Tot 50% korting op Lucovitaal”. Hier stond ook het voornoemde product in afgebeeld, terwijl dit product wederom niet tussen de aanbiedingen op de website verschijnt. Er was op dat moment wel degelijk een variant van dit product zonder korting op voorraad op het platform. Klager vindt dit misleidend.

 

Samenvatting van het verweer

In de promotie e-mail die klager heeft ontvangen wordt onder andere geadverteerd met een kortingsactie voor geselecteerde producten van het merk Lucovitaal, waarbij een productfoto werd getoond met twee verschillende producten die aan de actie meededen. Als de ontvanger op deze productfoto klikt, wordt deze middels een hyperlink doorgelinkt naar een webpagina op de website van bol waar de selectie van producten wordt getoond die onder de actie vallen. Het product Super Visolie werd niet getoond in het overzicht met beschikbare actieproducten, omdat dit product onverhoopt niet voorradig was. Om het aanbod van producten overzichtelijk en duidelijk te houden toont bol niet actief producten die niet voorradig of leverbaar zijn. Als een niet voorradig product weer op voorraad komt tijdens de actie, verschijnt dit wederom in het overzicht. Hierdoor hebben klanten altijd een duidelijk overzicht van actieproducten die op dat moment beschikbaar zijn.

Het kan soms voorkomen dat bepaalde afgebeelde producten die gepromoot worden vlak voor of tijdens de actie niet meer op voorraad zijn. Producten waar actief reclame voor wordt gemaakt verkopen bijvoorbeeld vaak sneller uit. Het betreffende product was niet op voorraad door leveringsproblemen bij de leverancier. Het is voor bol niet mogelijk om bestaande uitgestuurde afbeeldingen voor reclame-uitingen aan te passen naar aanleiding van wijzigingen in beschikbaarheid en voorraad. In fysieke winkels kan het ook zo zijn dat een product uitverkocht raakt en niet in de schappen ligt, terwijl dit nog wel in de reclamefolders staat. Van misleiding van de klant is geen sprake.

De stelling van klager dat het product wel beschikbaar was op het platform van bol ten tijde van de actie klopt. Dit betrof echter geen assortiment van bol zelf, maar van een derde partij, een externe verkoper die de betreffende korting niet op zijn producten van Lucovitaal had toegepast. Externe verkopers bepalen zelf de prijzen van hun assortiment en kunnen niet verplicht worden kortingen toe te passen. Om die reden kwam dit aanbod niet in aanmerking voor het overzicht van actieproducten en werd hier niet naar doorgelinkt.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Klager maakt bezwaar tegen de uitingen omdat het daarin aangeboden product “Super Visolie” van Lucovitaal niet beschikbaar was op de website van bol kort na het moment dat hij hiervoor een aanbieding per e-mail ontving. Niet weersproken is dat het betreffende product niet beschikbaar was op dezelfde dag waarop klager een e-mail ontving (op zowel 6 als 15 december 2023) van bol met reclame voor een kortingsactie waarin dit product was afgebeeld. Volgens bol was de bestaande voorraad van dit product uitverkocht geraakt door leveringsproblemen bij de leverancier. De voorzitter oordeelt hierover als volgt.

2. Indien een adverteerder een bijzonder aanbod doet, dient zij ervoor zorg te dragen dat er een – in verhouding tot dat aanbod en de daarvoor gevoerde reclame – redelijke voorraad beschikbaar is. Het aangeboden product moet in ieder geval aan het begin van de actie in een zekere mate verkrijgbaar zijn. Bovendien moet de consument, indien niet tevoren duidelijk is of er voldoende voorraad is om aan de vraag te voldoen, in de reclame-uiting worden gewezen op de mogelijk beperkte beschikbaarheid van het aangeboden product. Dat het aangeboden product aan het begin van de actie, ten tijde van het versturen van het eerste aanbod op 6 december 2023, wel (in voldoende mate) verkrijgbaar was, is niet gesteld of gebleken. De leveringsproblemen bij de betreffende leverancier waren kennelijk in ieder geval al bekend bij bol, en tevens nog niet verholpen, toen op 15 december 2023 de e-mail met een herinnering (“Laatste kans: Tot 50% korting op Lucovitaal”) aan de kortingsactie werd verstuurd. De voorzitter acht het niet juist dat de kortingsactie via een e-mail uitdrukkelijk onder de aandacht van de consument  is gebracht op het moment dat het daarin aangeboden product “Super Visolie”, dat in de e-mail extra onder de aandacht wordt gebracht door het afbeelden van de specifieke verpakking hiervan, niet of niet in voldoende mate beschikbaar was. De gemiddelde consument zal er op grond van de bestreden e-mails van uitgaan dat hij daadwerkelijk van de actie gebruik kan maken en zal in zijn verwachtingen worden teleurgesteld als hij bij het bezoeken van de website van bol om een bestelling te plaatsen ontdekt dat het product niet beschikbaar is. Dit geldt te meer nu in de uitingen niet wordt gewezen op de mogelijkheid dat de daarin aangeboden producten gedurende de actieperiode niet meer voorradig zijn. Naar het oordeel van de voorzitter wordt de gemiddelde consument hierdoor op het verkeerde been gezet.

3. Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.  

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken