a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2024/00247

Datum:

25-06-2024

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial waarin de nieuwe RTL Nieuws & Entertainment app wordt aangeprezen. Dit gebeurt aan de hand van een verhaallijn waarin een medewerker van een koffiebar aan verschillende RTL presentatoren en correspondenten opmerkingen maakt over diverse actuele gebeurtenissen. Daarbij zegt zij onder meer: “Nou Vivienne, niet alleen in Hollywood zitten ze aan de Ozempic hoor”. Aan het einde van de televisiecommercial verschijnt een symbool van RTL nieuws in beeld met daaromheen afwisselende teksten waaronder: “Van bioplastic tot Ozempic”.

 

Samenvatting van de klacht

In de televisiecommercial wordt twee keer de merknaam Ozempic genoemd. Dit is een receptgeneesmiddel waarvoor geen reclame mag worden gemaakt.

 

Samenvatting van het verweer

De uiting is onderdeel van de marketingcampagne voor de nieuwe RTL Nieuws & Entertainment app. Uit onderzoek is gebleken dat mee kunnen praten over het nieuws belangrijk is. Vanuit dat uitgangspunt is een campagne ontwikkeld waarin de nadruk wordt gelegd op ‘het gesprek van de dag’. In de campagne worden verschillende thema’s naast elkaar geplaatst door een medewerker van een koffiebar die presentatoren en correspondenten van RTL Nieuws en RTL Boulevard terloops aanspreekt over verschillende actuele onderwerpen. Hierbij wordt twee keer Ozempic vermeld, maar de uiting betreft geen reclame voor dit geneesmiddel. De vermelding vindt uitsluitend plaats omdat het een actueel en veelbesproken onderwerp is. De gemiddelde consument zal de uiting niet opvatten als reclame voor het geneesmiddel Ozempic.

 

Het oordeel van de voorzitter

De televisiecommercial prijst de RTL Nieuws & Entertainment app aan met een verhaallijn en teksten die aanhaken bij diverse actuele gebeurtenissen. De verwijzing naar Ozempic dient onmiskenbaar in dat kader te worden gezien. Uit de uiting blijkt immers dat deze verwijzing ziet op een specifieke problematiek met betrekking tot dit geneesmiddel. Dit volgt uit de mededeling “niet alleen in Hollywood zitten ze aan de Ozempic hoor” en uit het plaatsen van Ozempic naast bioplastic. De uiting gaat het kader van de aanprijzing van een nieuws app niet te buiten. Het enkele noemen van de merknaam in bedoelde context maakt de uiting niet tot een aanprijzing van Ozempic. Nu ook verder geen sprake is van reclame voor dit geneesmiddel, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken