a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2019/00219

Datum:

16-05-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een stoepbord bij de ingang van Karwei, voor zover daarop staat:

“Geldig van maandag 18 t/m zondag 24 maart 2019”;

“30%

KORTING

Op alle verf en beits1” en

“Haal de kortingsbonnen uit de KARWEI app of Idee van KARWEI”.

Geheel onderaan het stoepbord staat:

“1 Kijk voor de actievoorwaarden op karwei.nl.”

 

De klacht

Klager wilde van de actie gebruik maken, maar bij de kassa bleek dat de verf die hij had uitgekozen (muurverf) van de actie uitgesloten was. Klager vindt de uiting misleidend, omdat op het stoepbord staat dat de korting voor alle verf geldt, terwijl dit in werkelijkheid niet zo blijkt te zijn. Dat er voor muurverf een uitzondering gold, was kennelijk vermeld op banners in de winkel, maar die zijn door klager niet opgemerkt.

 

Het verweer

De actie was geldig van 18 t/m 24 maart 2019. De uiting bij de ingang staat volgens adverteerder in direct verband met de kortingsbon. Op deze kortingsbon staat “30% op alle verf en beits”, en (door middel van een verwijzing): “[…] Korting geldt niet op latex, witte muurverf. Bekijk alle voorwaarden op karwei.nl/couponvoorwaarden”. Het stoepbord en de kortingsbon zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, wat ook blijkt uit de tekst op het stoepbord: “Haal de kortingsbonnen uit de KARWEI app of Idee van KARWEI.”

 

Het oordeel van de Commissie

Op het stoepbord staat “30% korting op alle verf en beits1”. De “1” verwijst naar de tekstregel onderaan het stoepbord: “1 Kijk voor de actievoorwaarden op karwei.nl.”

Met de mededeling “30% korting op alle verf en beits1” zal door het woord “alle” bij de gemiddelde consument de verwachting ontstaan dat de bewuste kortingsactie (inderdaad) voor alle verf en beits geldt. Niet ter discussie staat dat er een beperking voor de actie geldt (muurverf en latex zijn van de actie uitgezonderd) en dat deze beperking niet specifiek op het stoepbord is vermeld.

Adverteerder stelt zich op het standpunt dat het stoepbord in combinatie met de kortingsbon moet worden bekeken, en dat de consument niet misleid wordt omdat op de kortingsbon wél de beperking op het aanbod vermeld wordt.

Dit verweer kan niet slagen.
Het stoepbord is een op zichzelf staande reclame-uiting en dient daarom als zelfstandige uiting, dus niet in combinatie met de kortingsbon, te voldoen aan de regels van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Dit betekent onder meer dat de uiting de essentiële informatie moet bevatten die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Daarbij geldt dat het besluit om een winkel in te gaan, zo volgt uit Europese rechtspraak (HvJ EU, zaak C-281/12, 19 december 2013), reeds als een besluit over een transactie wordt beschouwd. De consument kan op basis van het stoepbord besluiten om in de winkel van de aanbieding gebruik te gaan maken. Dat hij of zij (pas) in de winkel, door middel van de kortingsbonnen of een banner, geïnformeerd wordt over de beperkingen van de actie, is daarom te laat. Op het stoepbord wordt weliswaar verwezen naar de actievoorwaarden, maar bij en dergelijk belangrijke uitzondering is dit niet voldoende; de beperking had al in deze uiting duidelijk gemaakt moeten worden. Het stoepbord biedt daarvoor genoeg ruimte.

Doordat op het stoepbord niet vermeld wordt dat muurverf en latex van de actie uitgezonderd zijn, is sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken