a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2021/00273

Datum:

18-08-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website van adverteerder (www.zonweringvoordelig.nl), voor zover daarop staat dat er (tijdelijk) korting wordt verleend op Luxaflex, waarbij herhaaldelijk een bepaalde periode wordt genoemd gedurende welke de actie geldig is.

 

Samenvatting van de klacht

Adverteerder deelt steeds op haar website mee dat het tijdelijk mogelijk is van de aanbieding gebruik te maken. De aanbieding wordt echter na de vervalperiode steeds verlengd. Hierdoor is de korting praktisch altijd geldig. Dit is in strijd met de Nederlandse Reclame Code (hierna: NRC), omdat dit consumenten onder tijdsdruk zet die er feitelijk niet is. Uit printscreens van verschillende momenten van de website van adverteerder volgt dat de aanbieding van september tot en met november 2020 maandelijks werd verlengd. Ook op iedere andere datum is deze korting te zien.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Klager zijn bezwaar komt erop neer op dat er sprake lijkt te zijn van een tijdelijke aanbieding op de website van adverteerder, terwijl het in werkelijkheid geen actie met een beperkte geldigheidsduur betreft.

2)  Blijkens de door klager meegestuurde printscreens van de website van adverteerder is als volgt met korting geadverteerd op de website van adverteerder:
– in september 2020: “September 25% korting op alle Luxaflex”;
– in oktober 2020: “Profiteer tot en met de 31e van 25% korting op alle Luxaflex”;
– in november 2020: “Profiteer nu tot en met eind november van 25% korting”;
– in januari 2021 “Profiteer t/m 19 januari van 25% korting op alle Luxaflex producten”;
– in juni 2021 “Profiteer t/m 13 juni van 25% korting op alle Luxaflex producten”.

3) Bij kortingsacties dient daadwerkelijk korting te worden verleend ten opzichte van de normale prijs. Indien dat niet het geval is, is sprake van misleidende informatie over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 onder d NRC. Adverteerder dient in dit verband aan te tonen dat er daadwerkelijk korting wordt gegeven ten opzichte van de normale prijs. Adverteerder heeft dit nagelaten. Om die reden is sprake van onjuiste informatie op de website van adverteerder over het bestaan van een kortingsactie als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de NRC. Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken