a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2021/00404

Datum:

07-10-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aanbieding in de folder van de Albert Heijn van week 39. In deze folder staat:

“Tristar keukenhulpen

Alle varianten

Bijv. staafmixer

Met beker van 700 ml
Krachtige motor van 1000 watt
Makkelijk te reinigen in de vaatwasser”.

 

Samenvatting van de klacht

De klacht ziet erop dat de aangeprezen Tristar-staafmixer geen motor van 1000 watt heeft, maar een motor van 400 watt. Dat het gaat om een motor van 400 watt volgt uit de doos bij de staafmixer en de gebruiksaanwijzing. Daar staat “Power: 400W”. Er wordt een beter product aangeprezen dan daadwerkelijk wordt verkocht.

Door de webcare en de winkelmedewerkers van de Albert Heijn werd de indruk gewekt dat de verwarring aan klager ligt.

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder erkent dat er een fout is gemaakt in de folder. Zoals op de verpakking van het product staat, heeft de Tristar-staafmixer een motor van 400 watt (en dus niet 1000 watt). Naar aanleiding van het contact dat klager heeft gehad via de chat is de informatie online direct aangepast. In de app is dit helaas niet direct goed doorgekomen.

 

Het oordeel van de voorzitter

Ten aanzien van de aanbieding “Tristar-staafmixer” heeft adverteerder erkend dat er sprake was van een fout in de folder en online. De aangeprezen staafmixer heeft een motor van 400 watt en niet een motor van 1000 watt, zoals stond geadverteerd. Adverteerder heeft toegezegd deze fout te herstellen.  

Het vermogen van de motor van de staafmixer betreft een van de voornaamste kenmerken van het product (te weten de uitvoering) als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu hierover geen juiste informatie is verstrekten de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken