a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2023/00020

Datum:

25-04-2023

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft twee ‘dagdeals’ van Koopjedeal in een dagbladadvertentie van 15 december 2022, te weten de aanbieding van een “slimme design torenkachel” en “slimme infrarood paneelverwarming”.

Bij de afbeeldingen van beide aanbiedingen staat de mededeling: “Bespaar op je stookkosten!”. Bij de aangeprezen “torenkachel” staat ook: “Verwarmt al je ruimtes tot 30 m3”.

 

De klacht

De zinsnede “Bespaar op je stookkosten” is misleidend. Stookkosten zijn de kosten die worden gemaakt om een ruimte of een gebouw te verwarmen en kunnen alle vormen van energie die voor verwarming worden gebruikt betreffen: gas, elektra, olie en hout. Door de mededeling dat je met de geadverteerde toestellen voor elektrisch verwarmen kunt besparen op je stookkosten, wordt de indruk gewekt dat je bij gelijkblijvend comfort minder geld kwijt bent aan de kosten voor verwarming. Uit een berekening op de website van Kassa blijkt echter dat het verwarmen van een woning met elektriciteit tot driemaal duurder is dan verwarming op gas (https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/ga-niet-over-op-electriciteit-het-is-duurder-dan-gas). Het vervangen van een verwarmingsmethode op gas door een verwarmingsmethode op elektriciteit is dus niet goedkoper, maar veel duurder. De kostenvermindering zou wellicht behaald kunnen worden als alleen de ruimtes waarin iemand verblijft elektrisch verwarmd zouden worden, maar die voorwaarde wordt in de uiting niet genoemd.

Bovendien kan die verwarmingsstrategie ook met een cv-ketel worden gevolgd, waardoor elektrisch verwarmen ook dan in het nadeel is. In de uitingen wordt een onjuiste weergave van de werkelijkheid gegeven, waardoor “de argeloze lezer” die probeert te bezuinigen op de verwarmingskosten kan worden misleid.

 

Het verweer

Er kan worden bespaard op de stookkosten door lokaal elektrisch te verwarmen. De stookkosten kunnen eenvoudig omlaag worden gebracht door slechts een kleine ruimte in plaats van een compleet huis te verwarmen. Dit wordt bedoeld met de tekst “Bespaar op je stookkosten!”

 

Het oordeel van de Commissie

De klacht betreft de mededeling “Bespaar op je stookkosten!” waarmee adverteerder een elektrische torenkachel en een infrarood paneelverwarming aanprijst. Klagers bezwaar komt er op neer dat deze mededeling onjuist is, omdat verwarming door middel van een toestel op elektriciteit volgens hem altijd hogere kosten mee zal brengen dan verwarming op gas.

Niet is weersproken dat het verwarmen van een gehele woning met elektriciteit in de meeste gevallen duurder zal uitvallen dan verwarming op gas. Adverteerder stelt zich op het standpunt dat men echter zal begrijpen dat de aangeprezen kachels bedoeld zijn om een kleine ruimte te verwarmen. Wanneer men de aangeprezen kachel(s) in een kleine ruimte gebruikt en tegelijkertijd de thermostaat laag zet en daarmee de verwarming in de andere ruimtes van bijvoorbeeld een huis uitzet, kan er op de stookkosten worden bespaard, zo begrijpt de Commissie het verweer.

Naar het oordeel van de Commissie volgt deze boodschap echter niet duidelijk uit de uitingen, doordat iedere context ontbreekt. Uit de teksten: “Bespaar op je stookkosten!” en in het geval van de ‘torenkachel’ ook: “Verwarmt al je ruimtes tot 30 m3” blijkt voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk dat hiermee door adverteerder uitsluitend wordt vergeleken met de situatie dat het hele huis door middel van gas wordt verwarmd, met alle kosten van dien. De gestelde besparing op de stookkosten wordt dus niet bereikt als de consument ervoor kiest een specifieke ruimte door middel van een gasverwarming op te stoken (en de gasverwarming in de andere ruimtes niet aan te zetten) in plaats van de door adverteerder aangeprezen producten te gebruiken.

Gelet op het voorgaande gaan de uitingen gepaard met onduidelijke informatie ten aanzien van de voordelen van het product in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de consument er op basis van deze uitingen toe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken