a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2023/00258

Datum:

02-08-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een pop-up op de website www.dekbed-discounter.nl waarin staat:
“Ontvang gratis verzending op je bestelling! Schrijf je in en ontvang direct een kortingscode!”.

 

Samenvatting van de klacht

Klager kreeg bij het bezoeken van de website van adverteerder een pop-up te zien met de belofte van een kortingscode én gratis verzending na het inschrijven voor de nieuwsbrief van adverteerder. Pas nadat klager zich had ingeschreven voor de nieuwsbrief, werden de voorwaarden duidelijk, te weten dat men óf korting in euro’s krijgt vanaf een bepaald bedrag óf de beloofde gratis verzending bij een bestelling vanaf € 50,-. Klager acht dit onduidelijk en misleidend.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De tekst van de pop-up waar het in deze zaak om gaat, wekt de indruk dat men door zich in te schrijven voor de nieuwsbrief van adverteerder, zowel recht heeft op gratis verzending als op een kortingscode. Beide ‘beloningen’ worden immers naast elkaar genoemd. Uit de voorwaarden die men ziet nadat men zich voor de nieuwsbrief heeft aangemeld, blijkt echter dat men een keuze tussen beide dient te maken Door te suggereren dat men gratis verzending kan combineren met een kortingscode bevat de pop-up onjuiste informatie. Daarnaast had het minimumbedrag dat men in beide gevallen dient te besteden om voor de actie in aanmerking te komen (gratis verzending vanaf € 50,- en de kortingscode vanaf € 75,-) niet mogen ontbreken. Ook deze informatie heeft de gemiddelde consument nodig om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen.

2)  Blijkens het voorgaande is sprake van onjuiste essentiële informatie alsmede een omissie van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c  van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC.
De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken