a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2023/00372

Datum:

04-10-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft:
1) een televisiecommercial van Emma Sleep voor zover daarin staat: “100 nachten proefslapen”,
2) de website www.emma-sleep.nl voor zover op de homepage staat: “100 nachten proefslapen” en op deze website in een review hiernaar wordt verwezen door een klant die bij adverteerder een hoofdkussen had besteld.

 

Samenvatting van de klacht

Adverteerder maakt reclame met ‘100 nachten proefslapen’. Hiernaar wordt in een review ook verwezen door een klant die een hoofdkussen had besteld. Kussens blijken echter te zijn uitgezonderd van ‘100 nachten proefslapen’. Dit blijkt niet uit de reclame-uitingen. Pas indien men zoekt, vindt men de uitzondering. De algemene boodschap is echter altijd 100 nachten proefslapen en men vertrouwt op de juistheid hiervan. Klager acht de reclame-uitingen op grond van het voorgaande misleidend.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden televisiecommercial wordt in verband met de producten van adverteerder zonder uitzondering gesproken over ‘100 nachten proefslapen’. Dezelfde mededeling ziet men zonder voorbehoud op de homepage van de website van adverteerder. Verder noemt klager een review waarin ‘100 nachten proefslapen’ in verband met een kussen wordt genoemd. De gemiddelde consument zal op grond van het voorgaande erop vertrouwen dat ‘100 nachten proefslapen’ ook voor hoofdkussens geldt. Dat voor kussens een kortere termijn van proefslapen geldt, namelijk 30 dagen, blijkt onvoldoende uit de uitingen. Hierdoor is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c. van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken