a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2023/00531

Datum:

20-11-2023

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial voor Fleuril Renew waarin wordt gezegd: “Raakt jouw kleding na verloop van tijd vervaagd en versleten? Het is niet nodig om altijd nieuwe kleding te kopen. Zorg voor wat je hebt. Met de nieuwe Fleuril Renew. Het reinigt zacht terwijl het de kleuren herstelt zodat je kleding tot drie keer langer mee gaat. Rethink Fashion. Nieuw? Nee gewassen met Fleuril Renew”. De mededeling dat de kleding tot drie keer langer meegaat verschijnt ook groot in beeld. In de televisiecommercial zijn verder beelden te zien van een vrouw die loopt in kleding waarvan de kleuren zichtbaar vervagen en weer terugkeren. Verder worden beelden getoond die het reinigen en het herstellen van de kleur van de met Fleuril Renew gewassen kleding uitbeelden.

 

Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door klager

In de televisiecommercial wordt beweerd dat het wasmiddel vale kleding weer kan omtoveren in felle kleuren (“Renew”). Dat is onmogelijk en misleidend. De misleiding wordt nog eens extra duidelijk doordat een grote lap stof in het waswater van vaal in fel gekleurd verandert.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de televisiecommercial wordt uitgebeeld hoe de kleuren van kleding kunnen vervagen. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument de daarop volgende boodschap van de televisiecommercial niet zo opvatten dat het aangeprezen wasmiddel in staat is om dit proces ongedaan te maken door kleding die vaal is geworden zijn oorspronkelijke kleur weer terug te geven. Als geheel genomen wordt in de televisiecommercial immers duidelijk gemaakt dat het gaat om het behoud van de kleuren waardoor de kleding langer kan meegaan (“zodat je kleding tot drie keer langer mee gaat”). De gemiddelde consument zal begrijpen dat adverteerder daarbij met enige overdrijving, die in reclame is toegestaan, het wasmiddel aanprijst door middel van een videotrucage waarop vale kleding zijn kleur weer geheel terugkrijgt en door het product aan te duiden als “Renew”. Nu de uiting blijkens het voorgaande niet misleidend is, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken