a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2023/00584

Datum:

03-01-2024

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website van Matt Sleeps. Op 31 oktober 2023 werd op deze website een matras van 140×200 cm aangeboden voor de prijs van € 736,- waarbij een doorgestreepte prijs van € 982,- te zien is. Naast de prijs staat dat er sprake is van een korting van 25%.

 

De klacht samengevat

Klager heeft op de website van adverteerder een matras gezien. Op 18 oktober 2023 was de matras van 140X200 cm op de website te koop voor € 810,-. Vervolgens stond op 31 oktober 2023 de matras van 140X200 cm op de website te koop voor een oorspronkelijke prijs van € 982,- en werd daarop een korting gegeven van 25%, dus met een verkoopprijs van € 736,-. Volgens klager is sprake van ophoging van de prijs en wordt er vervolgens korting toegepast.

 

Het verweer samengevat

Adverteerder stelt dat zij op 31 oktober 2023 live is gegaan met nieuwe matrassen en een nieuwe website. Klager vergelijkt het nieuwe product ten onrechte met het oude product. Als uitgangspunt geldt dat een korting moet worden gegeven op de laagste prijs die in de 30 dagen voorafgaand aan de korting is gehanteerd. De aanbieding valt echter onder de uitzonderingsregel voor producten die korter dan 30 dagen op de markt zijn.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Kortingen dienen eerlijk te zijn. Op grond van artikel 8.6 Nederlandse Reclame Code (NRC) dient een korting te worden gegeven op de laagste prijs die in de 30 dagen voorafgaand aan de korting is gerekend. Overeenkomstig het Besluit prijsaanduiding geldt deze regel niet voor producten die minder dan 30 dagen op de markt zijn. In zo’n geval dient de korting te worden verleend over de laagste prijs die is gehanteerd sinds het product op de markt is.

2. Adverteerder stelt dat zij op 31 oktober 2023 haar aanbod van matrassen heeft vernieuwd en dat er in de uiting sprake is van een nieuw product. Naar de voorzitter begrijpt uit het verweer van adverteerder heeft adverteerder vóór 31 oktober 2023 de ‘nieuwe’ matrassen niet te koop aangeboden. Dat betekent dat de in de reclame gevoerde “voor prijs” (te weten € 982,-) misleidend is. Immers, voor 31 oktober 2023 werd het matras in zijn geheel nog niet aangeboden. De voorzitter acht de reclame-uiting om die reden in strijd met artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.  

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken