a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2019/00042

Datum:

28-02-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting in de winkel van adverteerder, waarop staat:
“60%
KORTING”

en (in een kleiner lettertype):

“Korting bij de kassa. Geldig op de artikelen met een rode actiesticker.

Niet geldig in combinatie met andere acties.”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klaagster wilde een jas kopen uit het rek met de uiting. Bij de kassa bleek dat de korting van 60% niet gold voor de jas die zij had uitgekozen, omdat dit artikel geen rode sticker had. Andere, kleinere maten van dezelfde jas in het rek hadden wel een rode sticker.

Klaagster vindt de uiting misleidend omdat de korting van 60% heel groot is afgedrukt en de mededeling dat de korting alleen geldt voor artikelen met een rode actiesticker onderaan, in “hele kleine lettertjes” is vermeld. Zij had de mededeling over de rode sticker daarom niet gezien, en ook geen rode stickers op de artikelen gezien omdat die blijkbaar niet op de maat zaten die zij zocht.  

 

Het verweer

Volgens adverteerder is de uiting (een zogeheten ‘railcard’), die in alle C&A filialen gebruikt wordt, niet misleidend omdat zij voldoende leesbaar en duidelijk is.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klaagster bezwaar maakt tegen de uiting omdat daarin de indruk wordt gewekt dat voor alle artikelen in het rek 60% korting geldt,  terwijl deze korting in werkelijkheid alleen geldt voor artikelen met een rode sticker.

Deze klacht kan niet slagen.

In de uiting staat behalve de tekst “60% korting” ook “Korting bij de kassa. Geldig op de artikelen met een rode actiesticker. Niet geldig in combinatie met andere acties.” Van de gemiddelde consument mag verwacht worden dat hij of zij de tekst in de uiting leest om te begrijpen wat de aanbieding behelst. De tekst over de rode actiesticker wordt, weliswaar in een kleiner lettertype dan de mededeling “60% korting”, maar goed leesbaar onderaan de uiting vermeld. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument niet op het verkeerde been wordt gezet over het feit dat de korting alleen geldt op artikelen met een rode actiesticker, die zich eveneens in het rek bevinden. Van misleiding is dan ook geen sprake.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

  

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken