De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op Facebook van Zalando, voor zover daarin staat:
“Onze looks, jouw garderobe. Download onze Zalando-app en geniet van makkelijk en snel shoppen”
“adidas Performance AJAX AMSTERDAM…”
“APP STORE Nu installeren”
Bij deze tekst is een T-shirt van Ajax Amsterdam afgebeeld.
De klacht
Er wordt geadverteerd met een ‘limited edition Ajax T-shirt’, welke volgens klager al direct bij de start van de verkoop was uitverkocht. Een maand later gebruikt adverteerder de afbeelding van het T-shirt nog steeds in een advertentie op Facebook. Klager vindt het zeer misleidend om potentiële klanten te lokken met een T-shirt, welke niet meer verkrijgbaar is.
Het verweer
Adverteerder heeft uitleg gegeven over de technische achtergrond van de beschikbaarheidsinformatie van artikelen en de daaraan gekoppelde advertentie op Facebook. Adverteerder stelt dat in het onderhavige geval sprake is geweest van een uitzonderingsgeval. Zij spant zich in om een technische oplossing te vinden om dit soort gevallen in de toekomst te voorkomen, hetgeen helaas nog enige tijd duurt.
Het oordeel van de voorzitter
1) In de bestreden reclame-uiting wordt door adverteerder een T-shirt van de voetbalclub Ajax aangeboden met daarbij een foto van het betreffende T-shirt en de tekst “adidas Performance AJAX AMSTERDAM…” en een verwijzing naar de app van adverteerder. Klager maakt bezwaar tegen de bestreden uiting omdat het aangeboden voetbalshirt al een maand eerder uitverkocht bleek te zijn. Adverteerder heeft niet weersproken dat het T-shirt op het moment van de uiting al een maand daarvoor niet meer beschikbaar was, en een technische uitleg gegeven. Hij heeft in die uitleg naar het oordeel van de voorzitter echter geen afdoende verklaring gegeven voor het feit dat het T-shirt al een maand voordat de uiting werd geplaatst was uitverkocht.
2) Door de combinatie van de in de uiting opgenomen afbeelding van het voetbalshirt alsmede de verwijzing naar de app van de webwinkel, wordt de indruk gewekt dat dit product via de website en/of app van adverteerder te koop is. Dit blijkt in werkelijkheid niet het geval: het product blijkt niet (meer) beschikbaar. Hierdoor gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie met betrekking tot de beschikbaarheid van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij of zij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
3) De voorzitter heeft nota genomen van de mededeling van adverteerder dat het onderhavige geval een uitzondering is en dat adverteerder bezig is met een (technische) oplossing teneinde dit soort gevallen in de toekomst te voorkomen, hetgeen echter nog enige tijd zal duren. Deze mededeling leidt in dit stadium niet tot een ander oordeel, zodat de voorzitter beslist als volgt.
De beslissing
De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.