a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2023/00440

Datum:

18-10-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website www.ByNouck.com voor zover ten tijde van het indienen van de klacht bovenaan de website stond: “-20% Code: SUMMER20”.

 

Samenvatting van de klacht

Klaagster heeft in de webshop van adverteerder diverse producten besteld. Op geen enkel product kreeg zij 20% korting ondanks dat bovenaan de website zonder voorbehoud stond dat er 20% korting zou worden gegeven. Klaagster acht de reclame-uiting om die reden misleidend.

 

Samenvatting van het verweer

Er staat op de pagina van de nieuwe collectie en op de collectiepagina’s bij afzonderlijke producten dat de “summer20” code niet geldt voor de nieuwe collectie. Adverteerder heeft dit blijkbaar niet duidelijk genoeg gecommuniceerd. Adverteerder plaatst inmiddels een sterretje achter de code en zal de voorwaarde nog eens duidelijk vermelden in haar algemene voorwaarden.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Adverteerder maakt bovenaan haar website reclame met een kortingsactie die een algemeen karakter lijkt te hebben. Er wordt immers zonder meer 20% korting beloofd via een kortingscode. Adverteerder stelt dat de voorwaarde dat de nieuwe collectie van de actie is uitgezonderd op de pagina van de nieuwe collectie en op de collectiepagina’s bij afzonderlijke producten staat. Ook indien dat juist is (de voorzitter beschikt niet over prints van de complete webpagina’s die adverteerder bedoelt), zal de gemiddelde consument in verwarring kunnen raken doordat bovenaan de website in algemene zin 20% korting wordt beloofd. Deze consument zal er daardoor niet op bedacht zijn dat een bepaalde collectie van de actie is uitgezonderd. Het betreft een belangrijke uitzondering die duidelijk en direct bij de actie dient te worden vermeld om verwarring te voorkomen.

2)  Blijkens het voorgaande is sprake van het op onduidelijke wijze verschaffen van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken