a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Opleidingen en cursussen

Dossiernr:

2020/00350

Datum:

07-09-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Opleidingen en cursussen

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website rijjeblij.nl, voor zover daarop staat: “Met een slagingspercentage van 95% biedt studentenrijschool Rij Je Blij kwalitatief hoogstaande en voor studenten zeer voordelige rijlessen.”

 

De klacht

Volgens klager is het genoemde slagingspercentage van 95% onjuist: in werkelijkheid zou het slagingspercentage van deze rijschool 24% (locatie Rotterdam) en 23% (locatie Barendrecht) zijn. Klager heeft deze (lagere) percentages gevonden op de website van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen), waarop de slagingspercentages van alle rijscholen zijn vermeld.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de uiting staat “Met een slagingspercentage van 95% […]”. Klager heeft dit percentage gemotiveerd betwist aan de hand van de website van het CBR, waarop zich een database bevindt met de slagingspercentages van alle rijscholen in Nederland. Zoals klager heeft gesteld, en de voorzitter ambtshalve heeft kunnen constateren, staat bij de rijschool van adverteerder een slagingspercentage van respectievelijk 24% (vestiging Rotterdam) en 23% (vestiging Barendrecht). Beide percentages zijn aanzienlijk lager dan de in de uiting genoemde 95%. Adverteerder heeft niet op de klacht gereageerd en deze lage slagingspercentages (dus) ook niet weersproken, ondanks dat zij hiertoe herhaaldelijk in de gelegenheid is gesteld.

Gelet op het bovenstaande bevat de uiting onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 van de NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij of zij anders niet had genomen (bijvoorbeeld door voor de rijschool van adverteerder te kiezen vanwege het slagingspercentage), is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken