a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Dossiernr:

2021/00039

Datum:

14-04-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting van adverteerder op https://www.winkelcompleet.nl. Daarin staat bij het aanbod van het product “dr. protm – stop nagelschimmel” onder meer onder meer: 1+1 gratis”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.
 
Vermeld is: “1 + 1 gratis”. Klager bestelde en betaalde het product, maar ontving slechts één exemplaar. Desgevraagd werd aan klager meegedeeld dat hij er twee had moeten bestellen. Dit klopt niet, aldus klager; als men er twee bestelt, krijgt men 25% korting en betaalt dus voor het tweede exemplaar. Bovendien ontbreekt in de uiting de informatie dat men twee exemplaren zou moeten bestellen.
Ter nadere onderbouwing van zijn klacht legt klager een aantal screenshots van de website over.     
 

Het oordeel van de voorzitter 

Adverteerder heeft niet weersproken dat het in de bestreden uiting aangeboden tweede exemplaar “gratis” (“1 + 1 gratis”) niet werkelijk gratis is, maar dat in plaats daarvan 25% korting wordt verleend, indien men twee exemplaren bestelt. In dit verband stelt de voorzitter vast dat op één van de door klager overgelegde screenshots bij het onderhavige product staat:

“Aantal       Korting”

 2                25%

 3+             35%”.

Gelet op het bovenstaande acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in de aanhef en onder 19 van bijlage 1 bij het algemene gedeelte van de Nederlands Reclame Code (NRC). Daarin staat, voor zover hier van belang:

“Onder alle omstandigheden misleidende reclame:

(..)

19. Een product als “gratis” (…) omschrijven als de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen”.

Reeds gelet op het bovenstaande acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC en wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.  

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken