a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Status:

Dossiernr:

2021/00110

Datum:

28-04-2021

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een per e-mail aan klager verzonden nieuwsbrief van Rituals met als aanhef: “Psst… We hebben een luxe cadeau voor je”. In de nieuwsbrief wordt het cadeau als volgt omschreven:
“Exclusief voor My Rituals members luxe handverzorgingsset!
We zijn hier om je dag op te fleuren! Shop online en ontvang dit luxe cadeau wanneer je €40 of meer besteedt*.”
De asterisk verwijst naar de volgende disclaimer:
“*Zolang de voorraad strekt. Maximaal 1 cadeau bij besteding van minimaal €40 in de webshop. Je ontvangt het cadeau alleen als My Rituals member. Niet geldig bij aankoop van een gift card of in combinatie met andere promoties.”

 

Samenvatting van de klacht

Klager heeft met het oog op het in de uiting beloofde cadeau een bestelling bij adverteerder gedaan. Adverteerder weigert hem het cadeau te geven omdat de reclame-uiting niet van toepassing zou zijn op “speciale services en/of promoties”. Dit voorbehoud staat als zodanig niet in de uiting. Er wordt slechts gerept van ‘promoties’ die van de actie zijn uitgezonderd. Klager heeft echter geen uitverkoopartikel besteld maar een luxe doos ter waarde van € 77,20. Klager voelt zich misleid doordat niet duidelijk wordt gemaakt dat serviceartikelen van de cadeauactie zijn uitgesloten.

 

Samenvatting van de reactie van adverteerder

‘Personalized gifting’ is voor adverteerder een aparte service waarbij zij geen cadeau kan aanbieden. Naar aanleiding van de klacht heeft adverteerder de disclaimer aangepast.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter begrijpt uit de stukken dat de in de uiting genoemde actie niet geldt voor een door de koper zelf samengesteld cadeaupakket. Nu deze uitzondering niet uit de uiting blijkt, is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Nu adverteerder stelt dat zij de disclaimer in haar uitingen inmiddels heeft aangepast, zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nog nodig.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken