a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Status:

Dossiernr:

2023/00271

Datum:

03-07-2023

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het gaat om de resultaten weergegeven op Google als wordt gezocht op “progent menicon”. Als resultaat verschijnt dan de website van adverteerder (www.123Optic.com), met de vermelding “gratis verzending”.

 

Samenvatting van de klacht

Als wordt gezocht op de zoekterm “progent menicon” via ‘Google Shopping’ dan zijn er verschillende aanbieders te zien met “gratis verzending”. Vervolgens blijkt later in het bestelproces dat er bij adverteerder alsnog verzendkosten zijn. Voor een product van € 12 maakt

€ 4 verzendkosten een groot verschil. Klager heeft adverteerder hierop gewezen en kreeg als reactie dat bij verder klikken  op de website wordt aangegeven dat gratis verzending geldt vanaf € 100. Dit is misleidend. Uit de Google-advertentie blijkt niet dat er sprake is van verzendkosten.

 

Samenvatting van het verweer

Het product dat klager wilde bestellen had een waarde van € 12,99. Op de website staat duidelijk vermeld dat er verzendkosten gelden voor alle bestellingen onder de € 99. Klager wist voor het plaatsen van de bestelling wat de verzendkosten zouden zijn.

Adverteerder is zich ervan bewust dat de informatie in de productregel van “Google Shopping” correct moet zijn en gelijk aan de informatie op de website. Na de klacht is onderzocht hoe het komt dat op “Google Shopping” stond dat er sprake was van gratis verzending. Gebleken is dat “Google Shopping” een nieuwe rekenmethode heeft aangenomen, op basis waarvan zij ook haar verzendkosten opneemt in de vergelijkingspagina. Het gevolg hiervan is dat in bepaalde situaties handmatig moet worden ingegeven wanneer de verzendkosten van het totale bestelbedrag kunnen verschillen. Ondertussen zijn de resultaten op “Google Shopping” aangepast en worden de verzendkosten juist weergegeven. Adverteerder verwijst hier naar een overgelegde printscreen van de huidige weergave op “Google Shopping” inclusief de verzendkosten.  

 

Het oordeel van de voorzitter

1) Door “gratis verzending” te vermelden in de zoekresultaten van “Google Shopping” wordt de indruk gewekt dat voor verzending van bestellingen bij adverteerder geen kosten in rekening worden gebracht. Anders dan de zoekresultaten suggereerden is de verzending door adverteerder www.Optic123.com alleen gratis bij bestellingen boven € 99. Die nuance ontbrak in de zoekresultaten. Dit maakt dat er sprake is van onjuist gebruik van de term “gratis” als bedoeld in punt 19 van de bij artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) behorende bijlage 1. Dat volgens adverteerder de juiste verzendkosten wel te zien zijn als wordt doorgeklikt naar de website en deze ook te zien zijn bij het afrekenen, maakt dit niet anders Nu de uiting misleidend is, is sprake van oneerlijke reclame in de zin van artikel 7 NRC. De klacht wordt toegewezen.

2) De voorzitter heeft kennis genomen van de mededeling van adverteerder dat de verzendkosten in de Google zoekresultaten ondertussen zijn aangepast en van het hiervan aangeleverde bewijs. Gelet hierop zal de voorzitter een aanbeveling doen voor zover nog nodig.  

3) Gezien het voorgaande beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing

De bestreden reclame is in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. De voorzitter beveelt adverteerder – voor zover nog nodig – aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken