a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2019/00075

Datum:

28-02-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Basic-Fit in het kader van “Goede voornemens voordeel”. Hierin wordt onder meer gezegd: “Sport gratis tot april”. Deze boodschap verschijnt ook in beeld met daaronder de tekst: “Actie onder voorwaarden: zie basic-fit.nl”.

 

Samenvatting van de klacht

Adverteerder zegt dat men tot 1 april gratis sport, maar zodra men zich inschrijft dient men meteen een eerste maand te betalen. Nu dit niet wordt vermeld, is de reclame misleidend.

 

Samenvatting van het verweer

Met de mededeling “Sport gratis tot april” wordt bedoeld dat men geen inschrijfgeld hoeft te betalen en geen lidmaatschapsgeld over de periode tot 1 april. Deze kosten worden daadwerkelijk niet in rekening gebracht. Wel moet het lid alvast de eerste vier weken vooruitbetalen bij de inschrijving. Dit is het lidmaatschapsgeld over de periode van 1 april tot en met 29 april. Dit staat in de algemene voorwaarden waarnaar in de commercial wordt verwezen. Op de website wordt tijdens het inschrijven aanvullende informatie over de actie verstrekt. Hierdoor is het voor leden, voordat zij een abonnement sluiten, duidelijk wat de actie inhoudt.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de televisiecommercial wordt onder meer gezegd: “Sport gratis tot april”. Adverteerder heeft voldoende onderbouwd dat inderdaad sprake is van een gratis aanbod. Dat adverteerder als voorwaarde stelt dat men bij inschrijving het lidmaatschapsgeld over de periode van 1 april 2019 tot en met 29 april.2019 vooruitbetaalt, doet geen afbreuk aan het gratis aanbod. Dit is immers de eerste periode na het verstrijken van de gratis termijn. Uit de commercial blijkt verder duidelijk dat adverteerder voorwaarden aan het aanbod stelt. Er staat immers voldoende opvallend en leesbaar in beeld dat het een “actie onder voorwaarden” is, en waar men de voorwaarden kan vinden. Deze voorwaarden zijn niet dermate essentieel te achten dat zij integraal in de commercial hadden moeten worden opgenomen. Er is geen sprake van een wezenlijke beperking van het aanbod terwijl de gemiddelde consument door de verwijzing naar de voorwaarden rekening kon houden met het feit dat bepaalde verplichtingen zijn verbonden aan het gebruik maken van het gratis aanbod. Adverteerder kon dus volstaan met te verwijzen naar de voorwaarden. Nu geen sprake is van misleiding, wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken