a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2019/00086

Datum:

14-03-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de website dagjeuitjaarkaart.nl, en een voucher van adverteerder, telkens voor zover in deze uitingen staat dat men met de ‘Dagje uit Jaarkaart’ van adverteerder “tot wel 50% korting op een dagje uit” krijgt. Op de website worden uitjes genoemd, waaronder Julianatoren. Op de website staat verder onder meer: “Met de Dagje uit Jaarkaart biedt u een heel gezin, stel of vrienden de mogelijkheid een jaar lang fantastische ervaringen uit te zoeken met kortingen tussen 22 en 50 procent”. Vergelijkbare mededelingen staan ook elders op de website.

 

Samenvatting van de klacht (inclusief de nadere toelichting)

Op de website wordt men verleid met een korting tot 50% en met kortingen bij Julianatoren. Na registratie blijken er slechts kortingen tot 30% te zijn. Verder kan klaagster geen kaarten aanschaffen voor Julianatoren. Adverteerder misleidt de consument over het maximale kortingspercentage en het aanbod van deelnemende bedrijven. Later heeft klaagster geconstateerd dat op de website van adverteerder alsnog uitjes zijn toegevoegd met 50% korting. Omdat deze korting niet doorlopend wordt aangeboden, is de reclame misleidend.

 

Samenvatting van het door Queueup gevoerde verweer

De kortingen die adverteerder aanbiedt variëren van 15% tot en met 50% en verschillen per uitje. Julianatoren is een seizoenpark dat vanaf 19 april 2019 weer open gaat, nadat het op 1 november 2018 was gesloten. Het is logisch dat er nu geen aanbiedingen voor dit park zijn. Op 21 februari 2019 had adverteerder vier uitjes live staan met 50% korting. Deze uitjes worden aangevuld als de seizoenparken weer open gaan. Het aanbod is steeds wisselend.

 

Samenvatting van het door Cadeau Concepten B.V. gevoerde verweer

Op de website dagjeuitjaarkaart.nl staat een wisselend aanbod van aanbiedingen zonder dat daarbij de indruk wordt gewekt dat er op elk moment een aanbieding met 50% korting is.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  In de bestreden reclame-uitingen staat dat men met de Dagje uit Jaarkaart tot 50% korting op (in feite) een toegangsbewijs krijgt. Klaagster heeft gesteld dat toen zij de website van adverteerder bekeek (blijkens het klachtenformulier op 1 februari 2019) daar geen enkel aanbod met 50% korting stond. De voorzitter begrijpt uit de reactie van adverteerder dat het op bepaalde momenten inderdaad kan voorkomen dat het niet mogelijk is met 50% korting een toegangsbewijs te kopen. Bij e-mail van 15 februari 2019 noemt adverteerder evenwel twee uitjes met 50% korting, te weten ‘Klimpark Ewijk’ en ‘Paintball Moordrecht’.

2)  Met betrekking tot de vraag welke consequenties aan het voorgaande dienen te worden verbonden, is van belang dat het aangeprezen product in feite bestaat uit een account waarmee men een jaar lang met korting kaartjes voor ‘uitjes’ kan bestellen. De uiting garandeert niet dat elke dag kortingen tot 50% beschikbaar zijn. Dat het blijkbaar incidenteel kan voorkomen dat men niet met 50% korting een kaartje kan kopen, is tegen deze achtergrond onvoldoende om reeds op grond daarvan de bestreden reclame-uitingen misleidend te achten. Wel dient adverteerder ervoor te zorgen dat het gedurende het jaar over het algemeen mogelijk is een of meer uitjes met 50% korting te kopen. Naar het oordeel van de voorzitter heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat zij aan deze eis voldoet. Uit de e-mail van adverteerder van 15 februari 2019 blijkt dat het toen mogelijk was twee uitjes met 50% korting te kopen. Dit aantal is daarna uitgebreid, zodat klaagster alsnog uitjes kan boeken met 50% korting, zoals in de reclame-uitingen staat. Daarbij neemt de voorzitter nota van de mededeling van adverteerder dat zij als ‘vuistregel’ heeft dat er minstens vijf uitjes met 50% korting worden aangeboden. De voorzitter heeft op 4 maart 2019 geconstateerd dat ook toen uitjes met 50% werden aangeboden. Nu ervan wordt uitgegaan dat gedurende het jaar dat het account geldig is doorgaans diverse uitjes met 50% korting kunnen worden gekocht, wordt dit deel van de klacht afgewezen.

3)  Voor zover klaagster in de klacht daarnaast nog naar Julianatoren verwijst en zij stelt dat het niet mogelijk is voor dit park met korting een kaartje te kopen, gaat de voorzitter ervan uit dat de klacht in zoverre op een misverstand berust. Dit park is, zoals adverteerder heeft onderbouwd, gedurende de winter gesloten waardoor het ten tijde van het indienen van de klacht (2 februari 2019) niet mogelijk was kaartjes voor dit park te bestellen, dus ook geen kaartjes met korting. Op grond van het voorgaande beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken