a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Status:

Dossiernr:

2019/00121

Datum:

26-03-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial, die ook op adverteerders website www.delorean-bouwen.nl staat. In de commercial worden beelden van een schaalmodel van de DeLorean auto begeleid door de volgende tekst van de voice-over:

“Reis terug in de tijd en bouw de legendarische DeLorean uit Back to the Future. Dit geweldige schaalmodel om te verzamelen en zelf te bouwen bestaat uit hoogwaardige metalen onderdelen. Met echt werkende verlichting, een gedetailleerd interieur met flux condensator en de iconische vleugeldeuren. Volg de eenvoudige stap-voor-stap instructies om ’s werelds beroemdste tijdmachine na te bouwen. Deel 1 met de eerste onderdelen is nu overal verkrijgbaar.”  Hierna verschijnen de namen van enkele (boek)winkelketens in beeld en de mededeling “Deel 1 slechts € 1,99”.

Onderin beeld wordt enkele malen de website www.delorean-bouwen.nl getoond, en daaronder in kleinere letters, gedurende 6 seconden, de tekst: “Reguliere prijs vanaf deel 3: € 11,99. Schaalmodel is compleet in 130 delen.”

 

De klacht

In de reclame wordt een bouwpakket van een schaalmodel DeLorean aangeboden in de vorm van een abonnement op wekelijks te versturen onderdelen. Duidelijk wordt gemaakt dat het eerste deel € 2,99 (Commissie: bedoeld is kennelijk € 1,99) kost. In de kleine letters wordt vermeld dat het bouwpakket bestaat uit 130 delen, waarvan de stuksprijs vanaf het derde deel € 11,99 bedraagt. De totale prijs van het bouwpakket komt daarmee op € 1544,-, aldus klager, wat een excessief bedrag is voor een eenvoudig bouwpakket, dat niet in verhouding staat tot de prijzen van soortgelijke speelgoedproducten. Door de verkoopmethode (abonnementsvorm) en de relatief lage instapprijs worden consumenten op het verkeerde been gezet. In de reclame zou de totaalprijs expliciet en duidelijk moeten worden vermeld. Klager vindt de commercial misleidend en oneerlijk.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De website www.delorean-bouwen.nl, waartegen – volgens adverteerder – de klacht is gericht, is gewijd aan het tijdschrift “Back to the Future – DeLorean”. Klager veronderstelt ten onrechte dat het product dat in de reclame wordt aangeboden de tijdreisauto is en vergelijkt de ‘prijs’ van de auto met die van andere speelgoedauto’s. Het product dat in werkelijkheid wordt aangeboden is een ‘partwork’ (verzamelwerk), dat bestaat uit een tijdschrift plus de onderdelen om de DeLorean tijdreisauto te kunnen bouwen. Deze onderdelen worden in delen aan de abonnee geleverd om te worden gemonteerd. Het is echter niet verplicht om alle 130 tijdschriften te kopen of alle delen van de collectie te verzamelen. Het is mogelijk om alleen bepaalde delen te kopen of het abonnement tussentijds (met een opzegtermijn van 28 dagen) te beëindigen. Bij een abonnement dat op elk gewenst moment kan worden opgezegd, is het niet verplicht of nuttig om de totale prijs te vermelden, aldus adverteerder, omdat de totale prijs voor elke consument anders zal zijn. In de reclame en elders op de website wordt duidelijk vermeld dat 130 elementen moeten worden verzameld om de tijdreisauto te kunnen bouwen en wat de kosten hiervan zijn. De consument kan daarom een weloverwogen besluit nemen. De reclame is niet misleidend, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

Aan de orde is de vraag of in de bestreden uiting de uiteindelijke prijs van het te bouwen schaalmodel van de DeLorean auto voldoende duidelijk wordt gemaakt.

2.

De Commissie stelt voorop dat blijkens de klacht klagers bezwaar niet is gericht tegen de website www.delorean-bouwen.nl, zoals adverteerder stelt, maar tegen de televisiecommercial die hiervoor onder ‘de bestreden uiting’ is beschreven. Wel is deze commercial ook op de genoemde website te bekijken.

3.

Uit tekst en beeld van de televisiecommercial blijkt naar het oordeel van de Commissie duidelijk dat het te bouwen schaalmodel van de DeLorean tijdreisauto het aangeprezen product is. Dat de onderdelen van de auto zijn gevoegd bij een tijdschrift waarin, naast een beschrijving van de onderdelen en de bouwinstructies, ook enkele achtergrondverhalen zijn opgenomen, leidt niet tot het oordeel dat het aangeprezen product gelijk te stellen is met een abonnement op een tijdschrift dat desgewenst kan worden opgezegd. Worden niet alle delen aangeschaft, dan kan het schaalmodel immers niet worden gecompleteerd.

4.

Niet is weersproken dat de kosten voor het complete schaalmodel, dat in 130 delen geleverd wordt, ruim € 1500,- bedragen. Dit is een dermate hoog bedrag, dat sprake is van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over het aangaan van het abonnement. Deze essentiële informatie moet duidelijk in de commercial worden opgenomen, om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet ten aanzien van het bedrag dat hij kwijt zal zijn om het model af te bouwen. Aan dit vereiste van duidelijkheid wordt naar het oordeel van de Commissie in de commercial niet voldaan. Weliswaar staat onderin de commercial te lezen “Reguliere prijs vanaf deel 3: € 11,99. Schaalmodel is compleet in 130 delen”, maar deze mededeling is slechts kort in beeld en in kleine letters, waardoor deze nauwelijks opvalt naast de sterk de aandacht trekkende gesproken tekst en bewegende beelden, alsmede de benadrukte prijs van € 1,99 voor het eerste deel.

5.

Op grond van het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat de televisiecommercial in strijd is met het bepaalde in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de commercial misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

6.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken