a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2020/00036

Datum:

20-02-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een advertentie in een bijlage bij een regionaal weekblad, waar voor zover van belang in staat:

“SUPER-AANBIEDING

Onbeperkt sporten

Geen inschrijfgeld!
Betaal eenmalig € 399,- **

En sport tot 1 januari 2022
Word nu lid van BEST FIT, betaal geen entreekosten en
ontvang een GRATIS BEST FIT SPORTTAS*!
(..)

* Zolang de voorraad strekt.

** Vraag naar de voorwaarden. Niet in combinatie met andere acties.”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Op basis van de reclame-uiting was klager in de veronderstelling dat de kosten tot 1 januari 2022 in totaal € 399,- zouden bedragen. Bij navraag is echter gebleken dat deze kosten jaarlijks betaald dienen te worden voor het tweejarige abonnement.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus, dat klager de onderhavige uiting misleidend acht, nu hierin volgens hem de indruk wordt gewekt dat men bij adverteerder tot 1 januari 2022 voor           € 399,- kan sporten, terwijl de consument dit bedrag jaarlijks verschuldigd is indien hij gebruikmaakt van de desbetreffende aanbieding.

Nu er in de uiting staat: “Betaal eenmalig € 399,-**” en “En sport tot 1 januari 2022”, terwijl bij navraag blijkt dat de consument dit bedrag voor de desbetreffende aanbieding niet eenmalig, maar jaarlijks dient te voldoen, is de Commissie van oordeel dat er onjuiste informatie over de prijs is verstrekt in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De vermelding “** Vraag naar de voorwaarden” neemt vorenbedoelde misleiding niet weg.

Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht op grond van het voorgaande de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken